responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 169


مساوى مىباشند « معلوم مىشود كه حقوق مهريّه و نفقه مانند خوراك و پوشاك و ساير وسايل زندگى در حقوق بشر غرب بر عهدهء مرد نيست . در صورتى كه در اسلام براى بقاى نظام خانوادگى ، به جهت مختصات حياتى و الا ( مانند احساسات و عواطف اعلاى انسانى ) كه در صنف زن وجود دارد ، تنظيم و ابقاى آشيانهء خانواده را به عهدهء زن مىگذارد ( نه به اجبار بلكه با قابل درك ساختن اين حقيقت كه ساختمان خانواده ، آن اندازه كه از مصالح عاطفى و احساسات پاك حيات بهره بردارى مىكند از فرمولهاى خشك كميّتها تبعيت نمىكند ) و بدون ترديد اين زن است كه مىتواند مصالح مزبور را براى ساختن و ابقاى خانواده آماده كند . به همين جهت است كه اسلام مراعات كامل عدالت را نموده و مرد را براى تهيهء نفقه و التزام به مقدار مناسبى مهريّه براى زن مكلَّف مىسازد .
3 - از جمله : « در تمام مدت زناشويى و هنگام انحلال آن ، زن و شوهر در كليّه امور مربوط به ازدواج داراى حقوق مساوى مىباشند » معلوم مىشود كه زن و مرد در حق طلاق ( انحلال رابطهء زناشويى ) مساوى هستند .
اين حق از ديدگاه اسلام به اين سادگى نيست كه صاحب نظران حقوق بشر از ديدگاه غرب در نظر گرفته‌اند ، زيرا سرعت تأثرات زنان در بارهء مسايل مربوط به ازدواج و نيز منطق خواسته‌هاى عمومى آنان باعث مىشود كه آنان غالبا بيش از مردها تقاضاى طلاق كنند و در اغلب موارد عللى كه براى طلاق مىآورند مستحكم نباشد . فقط به عنوان نمونه آمارى را از روز نامهء كيهان شمارهء 6627 مورخ 16 / 6 / 1344 نقل مىكنيم كه مىتواند براى اثبات مدعا كافى باشد : « بيشتر از 90 طلاقهاى صادره از دادگاه فرانسه در سال 1890 به درخواست زنان بوده است » ، به اضافهء اين كه عوارض حمل و نگهدارى كودكان نيازمند به حفاظت ، بيشتر به عهدهء زنان است و اگر بخواهند كودكان را به شيرخوارگاهها و ساير مراكز حفاظت كودكان بفرستند آنان از عواطف و احساسات انسانى محروم خواهند ماند . در اين صورت است كه اين كودكان در موقع جوانى با عدم احساس هويت و شخصيت ، به پوچى در زندگى مبتلا شوند و به قول بعضى از متفكران خود غرب : اين گونه جوانان فقط به درد سربازى مىخورند كه همواره مسألهء كميّت براى آن مطرح است ، نه به درد انسانيت با داشتن ابعاد با عظمت انسانى .

169

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست