نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 1 صفحه : 29
را هم تفسير مىكنند يا به عبارت ديگر شاهد جمع ميان خود و روايات مخالف نيز مىباشند . تأييد طهارت اهل كتاب با ادلَّهء ديگر طهارت اهل كتاب شواهد فقهى ديگرى دارد كه ما بعضى از آنها را متذكر مىشويم : 1 - اهل كتاب با تمام مسلمين همزيستى داشتهاند و اهل سنت آنان را پاك مىدانند ، اگر نجاست اهل كتاب مسلم بود مىبايست گروه شيعه نه تنها با اهل كتاب بلكه با اهل سنت نيز آميزش نداشته باشند . 2 - ازدواج با زنهاى اهل كتاب حد اقل به طور ازدواج موقت ( متعه ) جايز است ، آيا آميزش ازدواجى ملازم با تماس دايمى با زن كتابى نيست ؟ آيا در تاريخ ديده شده است كه مرد مسلمانى كه زن كتابى داشته است هر روز دهها بار براى شستشو مىرفته است ؟ 3 - در صورتى كه شخص مسلمانى بميرد و هم صنف او از مرد و زن مماثل [1] و محرم وجود نداشته باشد ، فتواى فقها اين است كه اهل كتاب ميت را غسل بدهند . 4 - مسلمان مىتواند از زن اهل كتاب دايه براى فرزندانش اتخاذ كند . خلاصه با نظر به مجموع ابواب فقهى كه روابط اجتماعى كتابى و مسلمان را مطرح مىسازند ، طهارت اهل كتاب بسيار روشن است . پس نتيجه نهايى اين است كه روايات مخالف يكى از دو مسأله زير يا هر دو را منظور مىكند : يك - نجاسات عرضى است كه اهل كتاب اعتنايى بدانها ندارند . دو - منظور سياسى شرعى در ميان است كه آميزش با آنان نبايد طورى بوده باشد كه باعث گمراهى و ترديد نفوس ضعيف جامعهء مسلمانان ، يا موجب سوء استفادههاى ديگر بوده باشد . اين گونه اجتنابها ، در هر دورانى ميان مكتبهاى مخالف با اشكال گوناگونى معقول بوده و رسميت داشته است .