responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 180


1 - هر دو نظام حقوقى در وجود حق حضانت و تربيت و رعايت بهداشت مادى و معنوى كودكان اتفاق نظر دارند . در حقيقت مىتوان گفت ، اين گونه حقوق مانند حق حيات است كه با نظر به اصالت ريشه‌هاى آنها در همهء مذاهب حقّه و فرهنگهاى اسلام و اخلاق انسانى ، مورد اتفاق آراء همهء اقوام و ملل است و در نظرات صاحب نظران آنان ابراز مىگردد .
اگر چه در نص مواد حقوق بشر از ديدگاه غرب بهداشت معنوى كودكان مورد تصريح قرار نگرفته است ولى با نظر به وجوب بهداشت روانى كودكان مانند بزرگان كه در محتويات ساير مواد حقوق مزبور آمده است ، مىتوان گفت اين حق نيز مورد اتفاق نظر هر دو نظام حقوقى است .
2 - مادران و جنينهاى آنان حق مراقبت مخصوص دارند .
اگر چه در مواد حقوق بشر از ديدگاه غرب تصريح به مراقبت جنين نشده است ، با اين حال همان گونه كه در موضوع بهداشت معنوى كودكان گفتيم ، با نظر به علل و مناط حقوقى كه هر دو نظام حقوقى در بارهء كودكان و مادران و بلكه در بارهء حق حيات انسانها به طور كلى دارند حق مراقبت جنينها نيز واجب شمرده مىشود .
تفاوتهاى حقوق بشر از ديدگاه اسلام و غرب بند ( 2 ) از ماده بيست و پنجم حقوق بشر از ديدگاه غرب در برخوردارى از نوع حيات اجتماعى ، ما بين كودكانى كه بر اثر ازدواج قانونى به وجود آمده‌اند و كودكانى كه به طور نامشروع متولد شده‌اند تفاوتى نگذاشته است . اين تساوى در اسلام ما بين اين دو گروه مطلق نيست بلكه اين دو گروه با يكديگر متفاوتند . توضيح اين كه در فقه اسلامى ، كودكانى كه از طريق نامشروع به دنيا مىآيند ، بدون كمترين تفاوت با ديگر كودكان از حق حيات ، برخوردارند و نيز حق كرامت ذاتى و كرامت ارزشى ، اگر كسب كرده باشند ، در بارهء آنان في الجمله ثابت است . زيرا آنان نيز انسانند و در كار پليد و نامشروعى كه پدر و مادر آنان مرتكب شده و موجب به وجود آمدن كودك نامشروع شده‌اند هيچ گونه اختيارى ندارند .
اين كه تفاوتهايى در فقه اسلامى ميان دو گروه ( انسانهايى كه تولد آنان از ازدواج

180

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 180
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست