responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 179


در يك روز ، تبهكار خون آشامى را به انسانى عادل مبدل سازد و بر عكس ، با هماهنگى و مهارت يك معلم و مربى ، و شخصيت آمادهء پذيرش عميق يك فرد مىتواند در يك روز انسانى عادل را به تبهكارى خون آشام مبدل نمايد .
< فهرس الموضوعات > حقوق بشر در اسلام ماده يازدهم < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر در اسلام ماده يازدهم 1 - الف - هر كودكى از هنگام تولد حق حضانت و تربيت و رعايت بهداشتى مادّى و معنوى بر پدران و جامعه و دولت دارد . هم چنين واجب است حمايت مادر و جنين و بذل عنايت مخصوص بر آن دو .
ب - پدران و هر كسى كه به حكم پدران است ، حق اختيار نوع تربيتى را دارند كه براى فرزندان خود مىخواهند با وجوب مراعات مصلحت فرزندان در پرتو ارزشهاى اخلاقى و احكام شرعى .
ج - پدر و مادر ، حقوقى بر فرزندان خود دارند . هم چنين خويشاوندان نيز حقوقى بر يكديگر دارند به مقتضاى احكام شرعى .
< فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه غرب ماده بيست و پنجم < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه غرب ماده بيست و پنجم 2 - مادران و كودكان حق دارند كه از كمك و مراقبت مخصوص بهره مند شوند .
كودكان چه بر اثر ازدواج و چه بدون ازدواج به دنيا آمده باشند ، حق دارند كه همه از يك نوع حيات اجتماعى برخوردار شوند . [1] < فهرس الموضوعات > مشتركات < / فهرس الموضوعات > مشتركات :



[1] بند « 1 » اين ماده در تحقيق مواد مربوط به اصل حيات ، مورد بحث و مقايسه و تطبيق قرار گرفته است . در مواد يازدهم از حقوق بشر در اسلام و بيست و پنجم از حقوق بشر از ديدگاه غرب حقوق ديگرى مانند حق حضانت و رعايت بهداشت مادى و حق حمايت مادر و جنين ، و هم چنين در بند « ج » از ماده يازدهم حقوق بشر در اسلام ، حقوق مربوط به پدران و مادران كه بر فرزندان خود دارند و نيز حقوقى كه خويشاوندان بر يكديگر دارند آمده كه غير از حق تعليم و تربيت است . بدان جهت كه حقوق تعليم و تربيت در اين مواد آمده است لذا ما بدون تجزيهء مواد ، آنها را نيز مطرح كرديم .

179

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 179
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست