responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 612


افندى افزون بر اينها از آثار ديگر او ياد كرده است : بهجة الدارين فى الجبر و التفويض و الامربين الامرين ، وسيلة النجاة ، رسالة فى القراءة الاحسن من قراءات القرآن ، رسالة فرحة الدارين فى تحقيق معنى العدالة ، رسالة فى معنى الصلاة ، رسالة فى ذم الدنيا ، قصيدة مونس الابرار ، تحفة الاخيار ، توضيح المشربين و تنقيح المذهبين . [1] گفتنى است كه الاربعين فى فضائل امير المؤمنين يا الاربعين فى امامة الائمة الطاهرين از آثار مفصل اوست كه به تازگى انتشار يافته است . [2] همچنين كتاب تحفة الاخيار او در رد بر صوفيه منتشر شده است . [3] رسالهء رد صوفيه در ميراث اسلامى ايران دفتر چهارم ( صص 131 - 150 ) و قصيدهء مونس الابرار هم در ميراث دفتر هفتم منتشر شده است . مجموعه‌اى از شش رسالهء او هم به كوشش مير جلال الدين محدث ( تهران ، 1336 ش ) انتشار يافته است .
علامه آقا بزرگ طهرانى به مناسبت در جاى جاى ذريعه از آثار وى ياد كرده و به علاوه در طبقات اعلام الشيعه قرن دوازدهم ، فهرستى از آن آثار با اشارتى كوتاه دربارهء شرح حالش آمده است . [4] دربارهء تأليفات ملا محمد طاهر بايد به اين نكته توجه داشت كه بخش قابل ملاحظه‌اى از آثار او را مىبايست در ادبيات ردّيهء نويسى اين دوره جاى داد ؛ به طورى كه دو رسالهء نماز جمعه او يكى در ردّ ملا حسن على شوشترى و ديگرى در نقد رسالهء ملا خليل قزوينى است .
ملا محمد طاهر قمى شيخ الاسلام و امام جمعهء پر نفوذ و رسمى شهر قم بود و با شاه سليمان هم ارتباط داشت . نفوذ وى چندان بود كه به ادعاى برخى مىتوانست براى بسيارى از محكومين يا متهمان وساطت كرده از آنان حمايت كند . وى به همين دليل مورد انتقاد عبد الحى رضوى در رسالهء نماز جمعه او قرار گرفته كه متن آن در همين مجموعه چاپ شده است .
به رغم اين ارتباط ، يك بار به خاطر حمله‌اى كه او به مشروب خواران كرده و از آن جمله ، اشارتى هم به شاه وقت يعنى سليمان مشروب خوار كرده بود ، مورد خشم شاه سليمان ( م 1105 ) قرار گرفته ، فرمان قتلش صادر شد . اما با وساطت برخى از امراء از آن منصرف گرديد . به همين دليل ، ابتدا فرستاده‌اى كه براى قتل وى به قم رفته بود به اين شهر وارد شد و ساعاتى بعد ، سفيرى كه خبر انصراف سلطان را آورده بود به قم رسيده ، مانع از قتل وى شد . سپس وى را براى بردن به اصفهان به كاشان بردند كه در آنجا مورد استقبال



[1] رياض العلماء ، ج 5 ، ص 11
[2] تحقيق سيد مهدى رجايى ، قم ، 1418
[3] با تحقيق داود الهامى ، قم ، مطبوعاتى هدف .
[4] طبقات اعلام الشيعة ، قرن 11 ، صص 302 - 303

612

نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 612
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست