نام کتاب : جمع بين صلاتين وحدود آن ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد رضا المدرسي جلد : 1 صفحه : 4
مىگزارد و فرمود : ( صلوا كما رأيتموني اصلى ) [1] به هر حال دليل اين اختلافات هر چه باشد صرف نظر از موجه يا نا موجه بودن آن ، اين مسأله را روشن مىكند كه : واضح بودن مسأله اى نزد گروهى خاص دليل بر آن نيست كه اين مسأله از نظر كتاب و سنت مأثوره نيز به همان وضوح است . با توجه به اين نكات در اين مقاله مىخواهيم درباره جمع بين صلاتين و با ديدى وسيع تر اساسا اوقات نماز ( ظهر و عصر ، مغرب و عشاء ) سخن بگوييم ، و روشن نماييم كه جمع بين صلاتين حتى از نظر روايات معتبر در نزد اهل تسنن در همه حال جايز است و در واقع نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء داراى وقت مشترك نيز مىباشند . اوقات نماز در قرآن كريم خداوند متعال مىفرمايد : ( أقم الصلاة لدلوك الشمس الى غسق الليل و قرآن الفجر إن قرآن الفجر كان مشهودا ) [2] ( نماز را به پا داريد از دلوك ( تمايل ) خورشيد تا غسق ( دل شب ) و قرآن فجر ( نماز فجر ) را به پا داريد كه نماز فجر مشهود ( فرشتگان شب و روز ) است . در اين آيه مباركه خداوند متعال امر به اقامه نماز مىكند از دلوك خورشيد تا غسق شب ، و همچنين امر به اقامه نماز صبح مىكند و مىفرمايد كه نماز فجر مشهود است . با توجه به لغت و روايات و ذوق سليم و تفاسير ، انسان مىيابد كه پروردگار حكيم در اين آيه امر به نمازهاى پنجگانه فرموده و اوقات آن را به طور كلى بيان فرموده است . ابن فارس مىگويد : ( دلك : اصل واحد يدل على زوال شئ عن شئ ولا يكون الا برفق . يقال : دلكت الشمس : زالت . ويقال : دلكت : غابت . والدلك : وقت دلوك الشمس . و من