responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 417


چه اگر در سال قحط طعام بدزدد قطع نيست هشتم آنكه تمام آن مال مال غير دزد باشد چه اگر مال خود را كه به اجاره داده باشد از مستاجر بدزدد قطع نيست و همچنين قطع نيست اگر مال مشترك را يا مال خود را به گمان آنكه مال غير است بدزدد و همچنين قطع نيست هر گاه پيش از بردن از حرز يا بعد از بيرون آوردن از حرز و پيش از آنكه به حاكم عرض كنند و حكم به قطع او كند مالك او شود به هبه يا به ميراث يا به خريدن نهم آنكه توهم حليت نباشد پس اگر توهم حليت باشد مثل آنكه كسى توهم كند كه آنچه برده است ملك اوست و اگر چه به مجرد دعوى باشد قطع نيست دهم آنكه آن مال دزديده از محرمات نباشد پس دزديدن شراب و گوشت خوك باعث قطع نمىشود و اگر چه ميانه او وجهود مشترك باشد ليكن در اين صورت از جهت جهود غرامت بايد كشيد و اگر سگى را كه قيمت آن ربع مثقال باشد بدزدد مجتهدين را در آن خلاف است اقرب آنست كه سبب قطع مىشود و اگر آلات لهو چون طنبور يا ظروف طلا و نقره را بدزدد به قصد شكستن قطع نيست و اگر به قصد دزديدن بردارد و قيمت آن ربع دينار باشد در آن خلاف است اقرب آنست كه قطع لازم است و اگر مال كافر حربى را بدزدد باعث قطع نمىشود اما اگر مال جهود را كه به شرايط ذمه باشد بدزدد باعث قطع مىشود يازدهم آنكه آن مال را از حرز بدزدد و مراد به حرز جائى است كه مال را بواسطه محافظت و نگاهداشتن در آن گذارند و آن مختلف به اختلاف اموال است پس صندوق مقفل حرز از او جواهر است و دكان در بسته حرز متاع و غير آن و خانه و باغ حرز ميوه و طويله حرز چاروا و قبر حرز كفن و اگر در دكان گشاده باشد و صاحب دكان نگاه مىكرده باشد آيا اگر چيزى بدزدد موجب قطع مىشود يا نه ميانه مجتهدين در اين خلاف است و درخت حرز ميوه نيست پس اگر ميوه از درخت بدزدد قطع نيست و اگر در مسجد را بدزدد يا كفن را از قبر برآرد قطع لازم است و آيا شرط است كه قيمت آنها ربع يك مثقال باشد يا نه مجتهدين را در آن خلاف است و اگر غير كفن چيزى با ميت در قبر گذارند و كسى آن را بدزدد قطع نيست و در دزديدن جامه خانه كعبه معظمه يا پاره از آن مجتهدين را خلاف است و اگر چيزى را از غير حرز چون صحراها و آسياها و راهها و مسجدها بدزدد قطع نيست دوازدهم آنكه دزد در بيرون آوردن آن متاع از حرز منفرد باشد پس اگر حرز را بشكند و ديگرى آن را بيرون آورد بر هيچكدام قطع نيست سيزدهم آنكه دزد متاع را به نفس خود بيرون برد پس اگر بر چاروائى بار كند و بيرون آورد يا طفلى را همرا ببرد كه آن را بردارد قطع نيست چهاردهم آنكه دزد

417

نام کتاب : جامع عباسى ( فارسي ) نویسنده : الشيخ البهائي العاملي    جلد : 1  صفحه : 417
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست