مخالفش مىشماريم و حتى آيهء واضح الدلالهء سابقه را هم گويا در كتاب مجيد الهى - عزّ اسمه - هرگز نخوانده و يا به مفادش بر نخورده [ ايم ] يا آنكه به واسطهء منافاتش با شهوات و شعبهء استبداد و استعباد خودمان داستان * ( نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ كِتابَ اللهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ ) * [1] را تجديد نموديم . [ ب ) نظارت بيرونى ، جايگزين عصمت و عدالت ] دويم : آنكه ، در اين زمينه كه دستمان نه تنها از دامان عصمت ، بلكه از ملكهء تقوى و عدالت و علم متصدّيان هم كوتاه و به ضدّ حقيقى و نقطهء مقابل آنها گرفتاريم ، همچنانكه بالضروره معلوم است حفظ همان درجهء مسلَّمهء از محدوديت سلطنت اسلاميّه ، كه دانستى متفّق عليه امّت و از ضروريات دين اسلام است ، و هم چنين صيانت [2] اين اساس شورويّتى كه به نصّ كتاب و سنّت و سيرهء مقدّسه دانستى كه ثابت و از قطعيّات است ، جز به گماشتن مسدّد و رادع خارجى كه به قدر قوّهء بشريّه به جاى آن قوّهء عاصمهء الهى - عزّ اسمه - و لا اقلّ جانشين قوّهء علميّه [3] و ملكهء عدالت و تقوى تواند بود ، غير ممكن و به صرافت طبع اين نوع متصدّيان عادتا از محالات و مانند حراست گوسفند را به
[1] . بقره ، آيهء 101 * ( وَلَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّه ِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ ) * و هنگامى كه فرستادهاى از جانب خدا به سراغشان آمد و با نشانه هايى كه نزد آنها بود . انطباق داشت ، گروهى از آنان كه به ايشان كتاب آسمانى داده شده بود ، كتاب خدا را پشت سر افكندند ، گويى هيچ از آن خبر ندارند . [2] . د : سياست . [3] . س : قوه عقليه .