responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 82


نيشابورى دروغ گويىاش رجحان داشته و بدين جهت در صحيح خود تنها يك حديث در باب حج آن هم به عنوان تأييد حديث ديگر از او نقل كرده است . » < فهرس الموضوعات > صحيح بخارى از نظر مسلمه < / فهرس الموضوعات > صحيح بخارى از نظر مسلمه صحيح بخارى به عقيدهء مسلمه از خود بخارى نيست ، بلكه آن را استادش ( على بن مدينى ) تأليف كرده و بخارى آن را با نيرنگ به دست آورده و تغييراتى از نظر ترتيب و تنظيم در آن به وجود آورده و سپس آن را استنساخ نموده و به نام خودش نشر داده است .
در ارتباط با اين نظريه نويسنده معروف ابن حجر در تهذيب التهذيب ( ج 9 ، ص 54 ) مىگويد : « على بن مدينى كتابى به نام العلل تأليف نمود كه آن در نزد خودش بود و در اختيار كسى قرار نمىداد . تا اين كه روزى مدينى به سفر رفت و بخارى وقت را مغتنم شمرد و نزد يكى از فرزندان مدينى رفت و از وى خواست العلل را در اختيارش قرار دهد و در برابر آن وجهى از او دريافت دارد ، فرزند مدينى بدين گونه كتاب پدر را در اختيار بخارى قرار داد ، و او به كمك افرادى آن را استنساخ كرد و سپس آن را برگردانيد . على بن مدينى پس از چندى از سفر بازگشت و درس خود را شروع كرد و هر مطلبى را كه عنوان مىكرد بخارى با گفتار خود وى در مقام ايراد و پاسخ برمىآمد . از اين راه استاد به جريان استنساخ كتابش پى برد و همين امر سبب اندوه شديد او شد و در اثر آن پس از زمان كوتاهى وفات كرد .
بخارى از راه همين كتاب از درس استاد بىنياز شد و به خراسان بازگشت و كتاب را نشر داد و از اين راه شهرت بسزايى كسب كرد . » < فهرس الموضوعات > صحيح بخارى از نظر شيعه < / فهرس الموضوعات > صحيح بخارى از نظر شيعه به عقيدهء شيعه ، در ميان احاديث صحيح بخارى كه در بابهاى مختلف نقل شده است ، حديثهاى نادرست و غير صحيح نيز وجود دارد و تعداد اين گونه احاديث بيش از آن است كه ابن حجر از حافظان نقل كرده است ، زيرا حافظان تنها يك صد و ده حديث را غير صحيح دانسته‌اند و از نظر متن نيز بر آن اشكال نموده‌اند . و از ميان رجال بخارى ، بيش از 300 مورد را ضعيف شمرده‌اند . در حالى كه به عقيدهء عالمان شيعه روايات بيشترى از اين كتاب مورد خدشه و تأمل است .

82

نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست