نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 317
كسى رجوع نماييم ؟ ايشان مقلدين ايرانى را به آقاى حائرى ، و مقلدين عراقى را به آقاى اصفهانى ارجاع مىدادند . و بنا به نقل بعضى افراد مطلع به آيت الله سيد ابراهيم اصطهباناتى ( معروف به ميرزا آقا شيرازى ) نيز ارجاع مىداد . < فهرس الموضوعات > سيد محمد كاظم يزدى و انتخاب مرجع < / فهرس الموضوعات > سيد محمد كاظم يزدى و انتخاب مرجع مرحوم طباطبايى يزدى ، آيت الله العظمى شيخ احمد كاشف الغطاء را به عنوان مرجع پس از خود تعيين نمودند . يعنى وقتى كه مقلدين مسائل احتياطى را از وى مىپرسيدند ، آنان را به آقاى كاشف الغطاء ارجاع مىداده است . و اين ارجاع بعد از جملهء معروف ايشان بود كه : « لا يجوز تقليد غيرنا » . < فهرس الموضوعات > آيت الله اصفهانى و انتخاب مرجع < / فهرس الموضوعات > آيت الله اصفهانى و انتخاب مرجع آيت الله سيد ابو الحسن اصفهانى ، آيت الله حاج آقا حسين بروجردى را در مجالس درس و بحث نجف ديده بودند ، از اين رو به پايگاه علمى و مديريت و تقواى وى شناخت كامل داشت . لذا او را به عنوان مرجع بعد از خود و افضل از ديگران معرفى نمودند و مسائل احتياطى خود را به ايشان ارجاع دادند . و اين عمل ، مورد تأييد رجال علم و دين شيعه قرار گرفت . به طورى كه بعد از رحلت آيت الله اصفهانى در سال ( 1365 ه . ق ) اكثر مردم ايران از آيت الله بروجردى تقليد مىكردند . < فهرس الموضوعات > آيت الله حاج آقا حسين بروجردى < / فهرس الموضوعات > آيت الله حاج آقا حسين بروجردى آيت الله بروجردى سالها در اصفهان با آيت الله سيد جمال موسوى گلپايگانى نجفى همدرس و هم مباحثه بود و در حوزهء درس جهانگير قشقايى استاد فلسفه و معقول شركت مىكرد . هم چنين چند سالى با او در نجف اشرف ، در درس آخوند خراسانى حاضر مىشد . بر اين پايه ، مرحوم آيت الله بروجردى مدارج علمى و تقواى سيد جمال گلپايگانى را بيش از ديگران مىشناخت . لذا او را به عنوان اعلم علماى نجف معرفى كردند . وقتى از آقاى بروجردى در بارهء موقوفات اراك و تهران - كه بايستى با نظارت اعلم علماى نجف ، خرج طلاب آنجا مىشد - سؤال كردند ، ايشان بر اساس همان سوابق آشنايى كه از سيد جمال داشت ، وى را جهت اين منظور تعيين نمود . و نيز ، وقتى شيخ
317
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 317