نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 123
< فهرس الموضوعات > [ نمونه أول ] < / فهرس الموضوعات > [ نمونه أول ] < فهرس الموضوعات > قسمت اول طهارت ذاتى مطلق انسان < / فهرس الموضوعات > قسمت اول طهارت ذاتى مطلق انسان بجاست پيش از ورود در اصل موضوع ، سه مطلب را كه با آن مرتبط است به عنوان مقدمه يادآور شوم . مطلب اول - هر مكتبى اصولا بيانگر مجموعه اى از ارزشها و ضد ارزشهاست كه آنها را بر اساس ملاكهاى ثابت و استوارى معرفى كرده ، و از پيروان خويش مىخواهد كه در راه كسب ارزشها تلاش كنند ، و از ارتكاب ضد ارزشها و آلوده شدن بدانها پرهيز نمايند . مكاتب اعتقادى و اخلاقى الهى و مادى در اصل اين جهت با هم اشتراك دارند ، و تمايز آنها در ملاكهاى ثابت و استوارى است كه آن را محور جدا سازى ارزشها از ضد ارزشهاى معرفى كردهاند . ارزشها و ضد ارزشها در مكاتب عقيدتى بر دو گونهاند : الف : آن چه به احكام تكليفى و اخلاقى فرد مربوط مىشود و وظيفه عملى او را مشخص مىكند كه عبارت است از بايدها و نبايدهايى كه يك مكتب ارائه مىدهد . ب : آن چه به قوانين وضعى مربوط مىشود ، و در مرحله نخست بيانگر امورى است كه وجود و عدم مكلفين در آنها تاثير ندارد ، ولى در نهايت بخشى از صغريات قضاياى تكليفى را فراهم مىسازد . مانند طهارت آب ، زمين و . . و يا حليت همه مأكولات جز آن چه استثنا شده و يا نجاست خون ، خمر ، و . . كه قرار دادى شرعى و مكتبى است ، چه در خارج مورد ابتلاى مكلَّفى قرار گيرد يا نگيرد . ولى هر گاه مورد ابتلا قرار گيرد اين نجاست وضعى ، برخى احكام تكليفى ، چون حرمت اكل و شرب يا وجوب اجتناب و . را به دنبال دارد .
123
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 123