responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 239


يزدى ، و ميكرو فيلم آن به شماره 3736 در كتابخانه مركزى دانشگاه تهران موجود است .
ديگر رساله‌هاى مرحلهء چهارم در اين دوره ، رساله‌هاى متعددى نوشته شده كه به ترتيب متذكر مىشويم :
رسالهء عمليه مرحوم آية الله ملا محمد باقر سبزوارى ( م 1090 ه . ق ) كه به فارسى نوشته شده ، و در مقدمه آن پاره اى از مباحث اصول دين و مسأله لزوم تقليد را ذكر كرده و در ابواب كتاب احكام ضرورى عبادى را آورده است .
مناسك حج مرحوم سبزوارى به زبان فارسى و در سال 1104 تأليف شد .
رسالهء « آداب الصلاة » مرحوم علامه مجلسى دوم ( 1037 - 1 / 1110 ه . ق ) . اين رساله نيز به زبان فارسى نوشته شده و مسائل مربوط به طهارت و نماز را در بر دارد و به سال 1381 چاپ شده است . در مقدمهء رسالهء مزبور مقدارى از مباحث اصول عقايد و در خاتمهء آن مسائل دماء ثلاثه ( حيض و نفاس و استحاضه ) آمده است .
رسالهء آداب تجهيز الاموات علامهء مجلسى كه به زبان فارسى و مشتمل بر مباحث ذيل است : آداب احتضار ، آداب غسل ، آداب تكفين ، بيان نماز ميت و آداب تدفين .
مرحوم علامه تهرانى در صفحهء 14 جلد اول الذريعه از اين كتاب به عنوان تجهيز الاموات نام مىبرد و در صفحهء 294 به عنوان احكام الاموات . نسخهء اين رساله در كتابخانهء سيد مصطفى حسينى به خط عبد المجيد مورخ 1099 موجود است .
رسالهء حدود و تعزيرات علامهء مجلسى كه در سال 1102 تأليف شده و به سال 1262 در هندوستان به چاپ رسيده است . جالب آن كه اين كتاب به طرز بىسابقه اى احكام فوق را در قالب سه هزار بيت شعر در بر دارد ، و شامل دو بخش است : بخش اول در حدود و تعزيرات است كه هشت باب دارد ، و بخش دوم در مسائل قصاص و ديات است كه دو مطلب اساسى را دنبال مىكند . نسخهء خطى اين رساله در كتابخانهء مسجد جامع گوهر شاد مشهد موجود است . [1] رسالهء فارسى ديگرى از علامهء مجلسى در سه فصل : زكات ، خمس ، و اعتكاف .
مناسك حج اثر علامه مجلسى شامل واجبات و برخى از مستحبات حج و عمره .



[1] - فهرست كتابخانه مسجد گوهر شاد ، ص 107

239

نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست