فقيه بودهاند چه طريق فقه در حقّ صحابه خطاب خدا و خطاب پيغمبر ( ص ) و آن چه از اين دو تعقل مىشده و هم افعال پيغمبر ( ص ) و آن چه از آن به عقل مىرسيده بوده است . « پس خطاب خدا كه قرآن كريم باشد چون بلغت ايشان نزول يافته و اسباب و شئون نزول بر ايشان معلوم بوده منطوق و مفهوم و منصوص و معقول آن را به خوبى مىدانستهاند از اين رو ابو عبيد در كتاب « المجاز » گفته است : « لم ينقل انّ أحدا من الصّحابة رجع فى معرفة شيء من القرآن الكريم إلى رسول الله ( ص ) . « و خطاب رسول خدا نيز بلغت آنان بوده پس معنى آن را مىدانسته و مبهم و فحوى آن را مىفهميدهاند . « و افعال آن حضرت ، از عبادات و معاملات و سياسات ، همه در جلو چشم ايشان انجام مىيافته پس آنها را مشاهده مىكرده و مىفهميدهاند و چون مكرر مىشده روح منظور و مقصود را بدست مىآورده و باطن مراد و مفاد را مىشكافتهاند از اين رو پيغمبر ( ص ) گفته است : « أصحابي كالنّجوم بأيّهم اقتديتم اهتديتم » . هر كسى به اقوالى كه ايشان از پيغمبر ( ص ) نقل كردهاند توجه كند و به افعالى كه در عبادات و غير آن از پيغمبر ( ص ) توصيف نمودهاند تامل نمايد ناگزير به فقه همهء آنان عالم و به فضلشان مقرّ و معترف مىگردد جز اين كه همهء ايشان به فتوى و حكم و سخن در حلال و حرام مشهور نگشتهاند بلكه گروهى مخصوص از ايشان بفتاوى و احكام و تكلم در حلال و حرام اشتهار يافتهاند . آنگاه از خلفاء چهارگانه شروع و نخست مدت خلافت و زمان حيات آنان را بدين گونه كه ابو بكر دو سال و چند ماه خلافت داشته و در سال 13 در سن 63 سالگى وفات يافته و عمر ده سال و چند ماه خلافت داشته و در سن 63 يا 55 سال وفات يافته و عثمان 12 سال مگر چند روز ، خلافت داشته و روز جمعه از ماه ذو الحجه از سال 36 به سن 89 يا 88 سالگى