responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 153

إسم الكتاب : آداب نماز ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 399)


به انوار ساطعهء الهيه روشن فرمودند تو نيز بهره اى بردار ، و ارض طبيعت مظلمهء خود را به نور الهى روشن كن و چشم و گوش و لسان و ديگر قواى ظاهره و باطنه را به نور حق تعالى منوّر كن و تبديل اين ارض ظلمانى را به ارض نورانى بلكه آسمان عقلانى كن : يَوْمَ تُبَدَّلُ الارْضُ غَيْرَ الارْض 14 : 48 [1] و اشْرَقَتِ الارْضُ بِنوُرِ رَبِّها 39 : 69 . [2] در آن روز اگر ارض تو غير ارض نشده باشد و به نور رب نورانى نگرديده باشد ، ظلمتها و سختيها و وحشتها و فشارها و ذلَّتها و عذابها دارى .
اكنون قواى ظاهره و باطنهء ما مظلمه به ظلمتهاى شيطانى است ، و از آن ترسم كه اگر با اين حال باقى بمانيم ، كم كم ارض هيولانى داراى نور فطرت متبدّل شود به ارض سجّينى مظلمهء خالى از نور فطرت و محجوب از همهء احكام فطرت اللَّهى . و اين شقاوتى است كه سعادت در دنبالش نيست و ظلمتى است كه نورانيّت در عقب ندارد و وحشتى است كه روى اطمينان نبيند و عذابى است كه راحت در پى آن نيايد . فَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ الله لَه نورا فَما لَه مِنْ نُور 24 : 40 . [3] پناه مىبرم به خداى تعالى از غرورهاى شيطانى و نفس امّارهء بالسّوء .
عمده مقصد و مقصود انبياء عظام و تشريع شرايع و تأسيس احكام و نزول كتابهاى آسمانى ، خصوصا قرآن شريف جامع كه صاحب و مكاشف آن نور مطهّر رسول ختمى صلَّى اللَّه عليه و آله است ، نشر توحيد و معارف الهيه و قطع ريشهء كفر و شرك و دوبينى و دو پرستى بوده ، و سرّ توحيد و تجريد در جميع عبادات قلبيّه و قالبيّه سارى و جارى است . بلكه شيخ عارف كامل ، شاه آبادى ، روحى فداه مىفرمودند : عبادات اجراء توحيد است در ملك بدن از باطن قلب .



[1] - « روزى كه زمين به زمينى ديگر تبديل شود . » ( إبراهيم - 48 ) .
[2] - پاورقى 156 . .
[3] - پاورقى 203 . .

153

نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست