responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 52


تتميم در اعراض دادن نفس است از دنيا پس ، اى طالب حق و سالك إلى اللَّه ، چون طائر خيال را رام نمودى و شيطان واهمه را به زنجير كشيدى و خلع نعلين حبّ زن و فرزند و ديگر شئون دنيوى را نمودى و با جذوهء نار عشق فطرة الَّلهى مأنوس شدى و انّى آنَسْتُ نارا 20 : 10 [1] گفتى و خود را خالى از موانع سير ديدى و اسباب سفر را آماده كردى ، از جاى برخيز و از اين بيت مظلمهء طبيعت و عبورگاه تنگ و تاريك دنيا هجرت كن و زنجيرها و سلسله هاى زمان را بگسلان و از اين زندان خود را نجات ده و طائر قدس را به محفل انس پرواز ده .
< شعر > « تو را از كنگرهء عرش مىزنند صفير ندانمت كه در اين دامگه چه افتادست » [2] < / شعر > پس ، « عزم » خود را قوى كن و ارادهء خويش را محكم نما كه اوّل شرط سلوك عزم است و بدون آن راهى را نتوان پيمود و به كمالى نتوان رسيد . و شيخ بزرگوار ، شاه آبادى ، [1] روحى فداه آن را مغز انسانيّت تعبير مىكردند .



[1] - قسمتى از سخن موسى ( ع ) با خانواده اش . اِذْ رَا ناراً فَقالَ لِاهْلِه امْكُثُوا اِنّى آنَسْتُ ناراً . . . 20 : 10 ( طه - 10 ، نمل - 7 ) .
[2] - شعر از حافظ است . .
[1] - مرحوم آية اللَّه ميرزا محمد على اصفهانى شاه آبادى ، فقيه ، اصولى ، عارف و فيلسوف برجسته ، فرزند مرحوم آية اللَّه ميرزا محمد جواد حسين آبادى اصفهانى ، به سال 1292 ه ق در اصفهان متولد گشت . پس از طى مراحل علمى مقدماتى در اصفهان و تهران به حوزه هاى مقدّسهء نجف و سامّراء مشرف شده از محضر اساتيد بزرگى ، چون مرحوم صاحب جواهر ، آخوند خراسانى و شريعت اصفهانى ، بهره جست و بزودى به درجهء اجتهاد نايل گرديد . وى در فقه ، فلسفه و عرفان به مقام والايى دست يافت و به تدريس اين علوم پرداخت و حوزهء درس او از قويترين حوزه هاى درسى سامرّاء گرديد . پس از مراجعت از عراق ، نخست در تهران اقامت نمود ، سپس به قم مشرف شده و مدت هفت سال در شهر مقدس قم رحل اقامت افكند . در طول اقامت ايشان در قم ، حضرت امام خمينى رضوان اللَّه و سلامه عليه از درس اخلاق و

52

نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست