responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 292


ششم ، هدايت به نور يقين است .
هفتم ، هدايت به نور عرفان است .
هشتم ، هدايت به نور محبّت است .
نهم ، هدايت به نور ولايت است .
دهم ، هدايت به نور تجريد و توحيد است .
و براى هر يك ، دو طرف افراط و تفريط و غلوّ و تقصير است ، كه تفصيل آن موجب تطويل است . و شايد اشاره به بعض آن يا تمام مراتب آن باشد حديث شريف كافى كه مىفرمايد : نحن ، آل محمّد ، النّمط الاوسط الَّذى لا يدركنا الغالى ، و لا يسبقنا التّالى . [1] و في الحديث النّبوى : خير هذه الامّة النّمط الاوسط يلحق بهم التّالى و يرجع اليهم الغالى . [2] تنبيه عرفانى بدان كه براى هر يك از موجودات عوالم غيب و شهادت و دنيا و آخرت مبدأ و معادى است . گرچه مبدأ و مرجع كلّ هويّت الهيّه است ، و لكن چون ذات مقدّس حق جلّ و علا را من حيث هو بى حجاب اسماء تجلَّى بر موجودات عاليه يا سافله نيست ، و به حسب اين مقام كه لا مقامى است بى اسم و رسم و متّصف به اسماء ذاتيّه و صفاتيّه و افعاليّه نيست و احدى از موجودات را با او تناسبى نيست و ارتباط و اختلاطى نمىباشد اين التّراب و ربّ الارباب [3] - چنانچه تفصيل اين لطيفه را در مصباح الهداية [4]



[1] - « ما آل محمّد جمعيت ميانه هستيم ، پيشى گيرنده به ما نمىرسد و پيرو از ما پيشى نمىگيرد . » اصول كافى ، ج 1 ، ص 136 ، « كتاب التوحيد » ، « باب النّهى عن الصفة . . . » ، حديث 3 . .
[2] - « بهترين اين امّت جمعيّت ميانه است . دنباله رو به آنان مىپيوندد و تندرو به سوى ايشان باز مىگردد . » لسان العرب ، مادهء « نمط » ، ج 7 ، ص 417 . روايت را از على ، عليه السلام ، نقل نموده است . .
[3] - « خاك كجا و ربّ الارباب كجا » عفيف عسيران مصحح كتاب تمهيدات عين القضاة در صفحهء 276 آن را به عنوان حديث ضبط كرده است . اسرار الحكم سبزوارى ، ص 23 . .
[4] - پاورقى 204 . .

292

نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 292
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست