نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 331
يكى اين كه در ماههاى حج واقع شود : و آن ، ماه شوال ، ذى قعده و نه روز از ذى حجه [1] است . اما احرام عمرهء مفرده در هر ماه كه بخواهد جائز است . ديگر اين كه احرام ، در ميقات انجام گيرد و ميقاتها هفت موضع است . 1 - 3 براى عراقيان سه ميقات است : اول ، مسلخ . وسط ، غمره . و آخرين ميقات ، ذات عرق است . 4 - ميقات شاميان جحفه : و آن مهيعه است . 5 - ميقات اهالى طائف قرن المنازل ، 6 - و ميقات اهل يمن ، يلملم [2] است . 7 - كسى كه منزلش بين ميقات ، و مكه واقع باشد ميقات وى همان منزل او خواهد بود . افعال واجب احرام ، چهار عمل است : 1 و 2 - نيت و ادامهء حكم آن [3] 3 - پوشيدن دو جامهء احرام ، و هنگام ضرورت يك جامه ، از اجناسى كه احرام در آن جائز باشد . 4 - چهار تلبيه كه با فرض تمكن و قدرت ، احرام ، با آن منعقد
[1] به گفتهء مؤلف در خلاف ج 1 ص 417 به عقيدهء اماميه تا طلوع فجر روز دهم از ماه حج بشمار مىرود . شافعى ، ابن مسعود و ابن زبير نيز چنين گفته اند . ابو حنيفه آن را تا غروب آن روز ، و مالك تا پايان ذى حجه يعنى سه ماه كامل دانسته اند و اين دو وجه نيز در اخبار اماميه روايت گرديده . از ابن عمر و ابن عباس نيز دو قول اول و آخر هر دو روايت شده است [2] - الفاظ نامبرده اسامى امكنهء مشخصى است كه از جهات اربع با فاصله هاى مختلف تا مكه سر راه آن روز بلاد نامبرده واقع گرديده است و به اتفاق مسلمين بجز مواقيت اهل عراق ما بقى را رسول اكرم خود معين نموده و نظر به اين كه در عصر پيغمبر عراق فتح نشده بوده برخى از اهل سنت گفته اند : ميقاتهاى عراق از مقايسهء با ساير مواقيت به وسيلهء مردم يا در عصر عمر به وسيلهء وى تعيين گرديده است اما اماميه بالاتفاق همه را به پيغمبر و ائمهء هدى نسبت مىدهند . [3] - همانطور كه قبلا گفته ايم ادامهء حكم نيت به اين محقق مىشود كه قصد مخالف نيت را به دل راه ندهد .
331
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 331