responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 330


< فهرس الموضوعات > فصل 4 در كيفيت احرام و شرائط آن < / فهرس الموضوعات > فرق بين حج قران و افراد به سوق دادن قربانى است [1] . و بر كسى كه اين دو حج را به جا مىآورد مستحب است تلبيه را در هر طواف تكرار و تجديد نمايد . و اما مستحبات حج را بعدا بخواست خدا همراه هر يك از اركان حج آن چه متعلق به آنست ذكر خواهيم كرد .
فصل 4 در كيفيت احرام و شرائط آن احرام ، مشتمل بر افعال و تروكى است ، و هر يك از آن دو به واجب و مستحب تقسيم مىشود : احرام حج جز با دو شرط صحيح نيست :



[1] بنا به گفتهء مؤلف در خلاف ج 1 ص 420 فرق قران و افراد بنا به عقيدهء اماميه مقارن ساختن احرام با سوق دادن قربانى در قران و عدم آن در افراد است و به همين مناسبت اين دو نام بر آن دو اطلاق مىشود اما فقهاى اهل سنت ، قران را عبارت از جمع بين حج و عمره در احرام مىدانند و توضيح آن بنا به گفتهء ابن رشد در بداية المجتهد ج 1 ص 324 آن است كه از ابتداء به نيت حج و عمره با هم احرام بندد يا اول در ماه‌هاى حج محرم به عمره شود و پيش از خروج از آن به حج احرام بندد و حج و عمره را در هم داخل سازد و در هر صورت ديگر تمتع در بين حج و عمره منتفى است . و همانطور كه در حاشيهء 8 گفته شد تمتع مخصوص به كسى است كه از اول به قصد عمره ، احرام بندد و پس از اتمام آن ، متمتع گردد و آنگاه به حج محرم شود و به گفتهء وى افراد آن است كه هيچ يك از قران بمعنى بالا و تمتع ، با آن همراه نباشد به اين كيفيت كه از اول تنها به حج محرم شود و پس از خروج از احرام حج چنانچه بخواهد عمره به جا آورد به عقيدهء اماميه جمع بين حج و عمره در احرام ، مانع از تمتع نيست بلكه به گفتهء مؤلف در نهايه ج 1 ص 222 افضل اينست كه متمتع ، بهر دو محرم شود ، و مىتواند تنها به حج محرم شود و پس از دخول مكه و انجام طواف وسعى و تقصير ، آن را عمره قرار دهد يا اين كه اصلا حج و عمره هيچ كدام را نام نبرد بلكه به نيت تمتع احرام بندد و بر هر تقدير ، تمتع واقع شود بلى اگر از اول ، عمدا به تمتع محرم شود و پيش از اتمام عمره به حج احرام بندد تمتع ، باطل و بدل به حج افراد شود .

330

نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 330
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست