[1] - برخى آن را به ناسك يعنى مشتغل به حج ، يا عمره در منى اختصاص داده اند . ايام تشريق سه روز بعد از عيد است كه واجب است شبهاى آن را حجاج در منى بيتوته نمايند . و مناسبت اين نام اينست كه در اين ايام اعراب ، گوشتهاى قربانى را به آفتاب مىگذارند تا خشك شود . [2] - به اين كيفيت كه نذر كند هر گاه فلان عمل محرم را انجام دهد يا فلان عمل واجب را ترك نمايد به شكرانهء آن ، يا هر گاه فلان عمل محرم را ترك يا عمل واجب را انجام دهد به جرم آن روزه بگيرد . و روزه را وسيلهء سپاس گزارى بر ترك واجب يا فعل حرام قرار دهد . [3] - صمت بمعنى سكوت است ، روزهء سكوت بين مرتاضان مرسوم بوده است و مراد از روزه در سورهء مريم ، آيهء 26 * ( إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا ) * . به طورى كه طبرسى در تفسير مجمع البيان ج 3 ص 512 احتمال داده است همين نوع روزه بوده كه قصد امساك از سخن گفتن فقط ، يا از طعام و كلام ، هر دو بكند . [4] - روزهء وصال ، نيز بين مرتاضان و در امم گذشته مرسوم بوده و عبارت از آن است كه انسان در شب و روز يك بار خوراك بخورد يا چند شبانه روز متوالى از خوراك خوددارى نمايد . [5] - روزهء دهر ، آنست كه انسان در تمام ايام سال و دورهء عمر روزه باشد و چنين كسى قهرا روزهاى محرم از قبيل عيد اضحى و عيد فطر را روزه خواهد گرفت و صرف نظر از اين ، از روايات استفاده مىشود كه دائم الصوم بودن كار پسنديده اى نيست و يك نوع رياضت غير مجاز شمرده مىشود .
316
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 316