responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 394


< فهرس الموضوعات > اجازهء ظهر تبيان به خط شيخ طوسى < / فهرس الموضوعات > نسخه گرانبهاى مورد بحث را كه مانند در يتيم در صندوق خاصى جاى داده در اختيار حقير قرار داد تا براى نمونه يك صفحه از آن ، عكس بردارى كنم و خصوصيات آن را يادداشت نمايم و نظر به اين كه مراحم و حقوق وى بر اين بنده قابل جبران و سپاس نمىباشد چاره اى جز اظهار عجز از تشكر ندارم و بسيار شاكر هستم از اين كه در اين اثر خود فرصتى دست داد تا نام اين مرد بزرگ برده شود و زينت بخش اين كتاب گردد و به نظر بنده اين جمله مبالغه نباشد كه اين دانشمند ، شيخ طوسى عصر خود است .
2 - اجازهء ظهر تبيان :
تفسير تبيان يكى از آثار ارزندهء شيخ طوسى است و اين نسخه كه جزء سوم تبيان قيد گرديده مشتمل بر تفسير تقريبا دو جزء و نيم از قرآن از اوائل جزء 4 تا اواخر جزء 6 و داراى 266 برگ است . آغاز آن ، آيهء 121 از سورهء آل عمران * ( وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ ) * و پايان آن آيهء 50 از سوره مائده * ( أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ) * و در پايان نوشته شده : يتلوه فى الجزء الرابع قوله * ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصارى أَوْلِياءَ ) * . . اين نسخه به شهادت جملهء ادام الله تمكينه كه در دنبالهء نام مولف ( كليشهء 6 ) ديده مىشود در حيات مولف تحرير يافته و بر وى قرائت شده است اما نام كاتب و سال تحرير در آن ، قيد نگرديده و به طورى كه از صاحب رياض العلماء و ديگران نقل شده و كتب موجود مؤلف نيز حكايت دارد شيخ طوسى كتب خود را غالبا املا مىكرده و ديگران كتابت ، و آنگاه بر وى قرائت مىنمودند و اين رويه در بين قدما رواج داشته است . اين نسخه به نظر صاحب رياض العلماء رسيده و در عصر وى در كتابخانهء علامه مجلسى يا دانشمندان ديگر اصفهان وجود داشته و خوشبختانه از دست برد حوادث مصون مانده و بدست ما رسيده است و هم اكنون در كتابخانهء دوست دانشمند جناب آقاى حاج سيد محمود آية الله زاده مرعشى با كمال مراقبت از آن نگهدارى مىشود .
نسخه ، داراى 266 برگ به قطع 14 19 سانت و به خط خاصى آميخته از نسخ و ثلث و جز آن در كاغذ ضخيم و تيره مىباشد و در پشت صفحهء آخر كتاب ، اجازهء شيخ به عده اى از شاگردان خود از جمله فرزند خويش ابو على حسن بن محمد و بعدا اجازات ديگران قرار دارد و شيخ در ماه ربيع الاول سال 455 يعنى شش سال پيش از وفات ، اين اجازه را مرقوم

394

نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 394
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست