responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 326


< فهرس الموضوعات > فصل 2 در ذكر اقسام حج < / فهرس الموضوعات > نمايد ، ليكن وجه اول [1] به احتياط نزديكتر است . و نذر حج ، انعقاد نيابد مگر از كسى كه داراى عقل سالم ، و از قيد بندگى آزاد باشد . و باقى شرائط حج واجب ، در آن رعايت نمىشود .
فصل 2 در ذكر اقسام حج حج بر سه قسم است : حج تمتع [2] ، حج قران و حج افراد [1] . حج تمتع وظيفهء كسى است كه اهل مكه ، و از حاضران مسجد الحرام نباشد ، و حج قران و افراد وظيفهء حاضران و ساكنان آنجا است . ميزان حضور آنست كه [ حد اكثر ] فاصلهء



[1] در خلاف ج 1 ، ص 417 اين وجه را اقوى دانسته و از شافعى نقل نموده كه در اين فرض تنها حجة الاسلام واقع شود نه حج نذر .
[2] - حج تمتع بنا بقول مشهور فقهاى فريقين آنست كه از ميقات قصد عمره كند و پس از اتمام عمره ، محل شود و از مكه احرام حج بندد . و چون بين حج و عمره شخص محل مىشود و از پاره اى از محرمات احرام متمتع مىگردد اين حج را تمتع گويند . حج تمتع دو معنى ديگر هم دارد : اول ، اين كه كسى قصد حج كند و در اثناء آن را به عمره تبديل نمايد همانطور كه بامر رسول اكرم ، صحابه در حجة الوداع انجام دادند . به عقيدهء اماميه و اهل ظاهر اين حكم باقى است و به عقيدهء ساير فقهاى اهل سنت ، نسخ گرديده است . دوم ، اين كه كسى به قصد حج خارج شود و به واسطهء عروض مانعى ايام حج را درك ننمايد پس از ايام حج طواف و سعى را به جا آورده از احرام خارج و تا سال آينده از محرمات احرام متمتع گردد و سال بعد حج به جا آورد . به عقيدهء عبد الله زبير مقصود از فمن تمتع بالعمرة إلى الحج در قرآن اين معنى است و اين همانست كه اصطلاحا محصور و ممنوع گفته مىشود و در فقه احكام خاصى دارد .
[1] در حاشيهء 17 راجع به اين دو نوع ، توضيح خواهيم داد .

326

نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 326
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست