responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 259


< فهرس الموضوعات > فصل 1 آنچه زكات به آن تعلق گيرد < / فهرس الموضوعات > هيچ كدام از باب خود ، خارج نخواهد گرديد .
فصل 1 در آن چه زكات به آن تعلق گيرد ، و شرائط وجوب زكات زكات ، در نه جنس [1] واجب است : شتر ، گاو ، گوسفند ، طلا ، نقره ، گندم جو ، خرما ، كشمش . و در غير اين اجناس زكات واجب نيست . اين اجناس به دو دسته تقسيم مىشوند : يك دسته آن چه گذشتن سال در آن معتبر است و دستهء ديگر آن چه اين شرط در آن معتبر نيست . پس آن چه گذشتن سال در آن معتبر مىباشد پنج جنس ، غير از غلات و ثمار ، و آن چه سال ، در آن اعتبار ندارد همين غلات و ثمار چهار گانه است .
شرائط اجناسى كه سال در آن معتبر است دو قسم است : يك قسم ، راجع به مكلف ، و قسم ديگر مربوط به جنس مال است .



[1] وجوب زكات در اين نه جنس ، مورد اتفاق همهء مذاهب اسلامى است و گر چه نامى از اين اجناس در قرآن برده نشده اما در روايات نبوى و هم احاديث ائمهء معصومين عليهم السلام به حد وفور ذكر شده است . ولى در غير اجناس نه گانه در مواردى چند اختلاف وجود دارد كه طى بحثهاى آينده اشاره خواهد شد . و اين اجناس ، از سه نوع تشكيل يافته است : حيوانات ، حبوبات و سر درختيها و فلز . و معمولا فقها از اين سه نوع چنين تعبير مىكنند : زكات انعام ، زكات غلات ، زكات نقدين . انعام ، بمعنى حيوانات اهلى است و مراد از غلات ، گندم و جو و خرما و كشمش است . و گر چه دو جنس اخير از سر درختيها ( ثمار ) است و جزء غلات بمعنى مصطلح نمىباشد ولى از باب غلبه همه را غلات مىگويند . نقدين ، تثنيهء نقد بمعنى پول است و نظر به اين كه درهم و دينار ، پول رايج روز ، از طلا و نقره بوده و همان درهم و دينار و مطلق طلا و نقرهء مسكوك مورد تعلق زكات مىباشد لهذا طلا و نقره را نقدين مىگويند .

259

نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست