هر چند به جهت بيم فوت حج باشد و در اين صورت لازم است از جاى خود احرام ببندد چهارم : آن كه خارج حرم باشد و نتواند به ميقات برگردد . در اين صورت نيز لازم است از جاى خود احرام ببندد . و جمعى از فقهاء - رضوان الله عليهم - در سه صورت اخير حكم به بطلان عمره نموده اند ، ولى صحت آن خالى از وجه نيست ، هر چند مكلف به جهت ترك احرام از ميقات مرتكب حرام شده است . لكن احوط ( مستحب ) ؟ مع ذلك در صورت امكان اعاده حج است و چنانچه مكلف در سه صورت اخير به وظيفهاى كه گفته شد عمل ننمود و عمره را به جا آورد ، بى شك حج وى فاسد خواهد بود . مسأله 169 - هر گاه انسان به جهت فراموشى يا بىهوشى و مانند اينها يا ندانستن حكم يا ندانستن ميقات ، احرام را ترك نمايد ، يعنى بدون احرام از ميقات بگذرد ، اين مسأله نيز داراى چهار صورت مىباشد : اول : آن كه بتواند به ميقات برگردد ، كه در اين صورت واجب است به ميقات برگشته و از همانجا احرام ببندد . دوم : آن كه در حرم باشد و برگشتن به ميقات غير ممكن و به خارج حرم ممكن باشد ، كه در اين صورت لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود . و اولى در اين صورت اين