مسأله 166 - كسى كه نذر نموده قبل از ميقات احرام ببندد و بر خلاف نذر خود از ميقات احرام بست ، احرام وى باطل نيست ولى كفاره مخالفت نذر بر او واجب مىشود ، اگر از روى عمد اين كار را كرده باشد . مسأله 167 - هم چنان كه تقديم احرام بر ميقات جايز نيست ، تاخير آن از ميقات نيز جايز نيست . پس كسى كه قصد حج يا عمره يا دخول مكه را دارد ، نمىتواند در حال اختيار بدون احرام از ميقات عبور نمايد مگر آن كه از ميقات احرام ببندد ، هر چند ميقات ديگرى در جلو داشته باشد و هر گاه بدون احرام از ميقات گذشته و پيش روى كرد ، در صورت امكان بايد به ميقات برگردد . مسأله 168 - هر گاه مكلف از روى علم و عمد از ميقات احرام نبسته و از آن گذشت ، اين مسأله چند صورت دارد : اول : آن كه مىتواند به ميقات بر گردد ، كه در اين صورت واجب است به ميقات برگشته و از آن احرام ببندد ، خواه برگشتنش از داخل حرم يا از خارج آن باشد . پس اگر چنين كارى كرد ، عملش بدون اشكال صحيح خواهد بود . دوم : آن كه مكلف در حرم باشد و نتواند به ميقات بر گردد ولى بتواند از حرم بيرون برود ، كه در اين صورت واجب است از حرم بيرون رفته و از بيرون حرم احرام ببندد . سوم : آن كه در حرم باشد و نتواند به ميقات يا بيرون حرم برود ،