كه عبور از ميقات با احرام كفايت نمىكند بلكه بايستى از خود ميقات احرام بسته شود . و از اين حكم ، دو مورد استثنا شده است . 1 - آن كه نذر نمايد كه پيش از رسيدن به ميقات احرام ببندد ، كه در اين صورت احرام بستن قبل از ميقات صحيح و احتياجى به تجديد آن در ميقات يا گذشتن از ميقات نيست . بلكه مىتواند از راهى به مكه برود كه به هيچ يك از ميقاتها بر خورد نكند ، و در اين حكم فرقى بين حج واجب و مستحب و عمره مفرده نيست . بلى فرقى كه هست اين است كه اگر احرام براى حج باشد ، لازم است در ماههاى حج باشد ( شوال ، ذى القعده ، ذى الحجه ) چنان كه گذشت . 2 - كسى كه قصد عمره مفرده در ماه رجب دارد و بيم آن داشته باشد كه اگر احرام را از ميقات ببندد موفق به درك عمره نشود ، براى چنين شخصى جايز است قبل از ميقات احرام ببندد و براى او عمره رجب شمرده مىشود ، هر چند اعمال عمره را در ماه شعبان به جا آورد . و در اين حكم فرقى بين عمره واجب و مستحب نيست . مسأله 165 - بر مكلف واجب است يقين به رسيدن به ميقات پيدا نموده و احرام ببندد ، يا اطمينان به آن حاصل نمايد يا حجت شرعى داشته باشد و افرادى كه آنجا زندگى مىكنند گفته آنها حجت شرعيه محسوب مىشود و چنانچه شك در رسيدن به ميقات داشته باشد ، احرام بستن براى او جايز نخواهد بود .