حجه ثابت شود و براى شيعه شرعا ثابت نشده باشد ، و به اين جهت روز نهم ذى حجه در نزد آن ها روز هشتم در پيش شيعه باشد ، احتياط واجب آن است كه اگر ممكن است وقوف اختيارى عرفات را در روزى كه پيش شيعه نهم است انجام دهد و اگر ممكن نشد اضطرارى آن را درك كند ، و به مشعر رفته و وقوف در آن جا را نيز درك كند ، و اعمال روز عيد را در منى بجا آورد ، و اگر درك اضطرارى عرفات هم ممكن نشد درك اختيارى مشعر كافى است ، و حجش صحيح است و درك اضطرارى عرفه و اضطرارى مشعر نيز چنانچه گفته خواهد شد بنابر اقوى كفايت مىكند ، و اگر درك هيچ يك از اين مواقف ميسر نشود حكم آن ، در مسأله بعد ذكر خواهد شد . ( مسأله 155 ) هر گاه هلال ، نزد قاضى عامه ثابت شود و نزد شيعه ثابت نشده باشد ، ليكن از جهت تقيه ناچار به متابعت باشند و از عمل به وظيفه خود خائف باشند ، اقوى