معصيت كرده است ، و بنابر احتياط ، كفاره بدهد و اگر بعد از مغرب ملتفت شد چيزى بر او نيست . ( مسأله 152 ) اگر بواسطه فراموشى يا تنگى وقت ، يا عذر ديگر ، نتواند هيچ مقدارى از ظهر تا مغرب روز عرفه را در عرفات بماند - بايد مقدارى از شب عيد را تا فجر طالع نشده هر چند كم باشد در عرفات بماند و اين زمان را وقت اضطرارى عرفه مىگويند - و اگر عمدا هيچ مقدارى از شب عيد را هم در آنجا نماند حج او باطل مىشود اگر چه وقوف به مشعر را درك نمايد . ( مسأله 153 ) اگر كسى وقوف به عرفات را به عذرى مثل فراموشى يا ندانستن مسأله در وقت اختيارى و اضطرارى ترك نمود ، ولى وقوف در مشعر الحرام را شب عيد يا بين الطلوعين چنانچه خواهد آمد درك كند حجش صحيح است . ( مسأله 154 ) هر گاه در پيش قاضى عامه ، اول ماه ذى