نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 55
و ملاحظه اين مقدار از جميع جهات مىشود ، پس اگر شخص در بعض احوال طواف ، دور از خانه شود ، زياده بر مقدار مذكور طواف نسبت به آن قدر خارج باطل است ، و حجر اسماعيل كه تقريبا بيست ذراع مىشود ، از مقدار مذكور است على الاحوط بل الاظهر ، پس محل طواف از طرف حجر بيش از شش ذراع و كسرى نيست ، پس اگر زياده از اين از حجر دور شود از مطاف خارج شده و اعادهء آن جزء در مطاف احوط بلكه اظهر خواهد بود . < صفحة فارغة > [ ششم طواف بيرون خانه و توابع آن باشد ] < / صفحة فارغة > ششم : خروج طواف كننده است از خانه و آن چه از آن محسوب است ، و آن صفّهء كوچكى است در اطراف خانه كه مسمى به « شاذروان » است ، پس اگر در بعض احوال شخص طواف كننده بر آن راه رود ، آن جزء از طواف باطل است و اعادهء آن لازم ، و همچنين اگر در اثناء طواف بالا رود بر ديوار حجر اسماعيل على نبيّنا و آله و عليه السلام ، بلكه < صفحة فارغة > [ اولى و ] < / صفحة فارغة > احوط آن كه در اثناء طواف دست خود را دراز نكند از طرف شاذروان به ديوار خانه به جهت استلام اركان يا غير آن ، و همچنين دست بر روى ديوار حجر نگذارد . < صفحة فارغة > [ هفتم طواف هفت شوط كامل باشد نه كم و نه زياد ] < / صفحة فارغة > هفتم : آن كه هفت شوط - يعنى هفت دور - طواف كند ، نه كم و نه زياد ، پس اگر كم كند شوطى را يا بيشتر ، اگر عمدا بوده باشد واجب است اتمام آن در صورت عدم فعل كثير كه موجب فوت موالات بوده باشد ، و اگر فوات موالات شده باشد پس آن داخل قطع طواف است عمدا و خواهد آمد ، و اگر سهوا كم كرده مشهور تفصيل است ما بين تجاوز نصف و عدم آن ، پس تمام ( اتمام - خ ل ) مىكند در اوّل و از سر مىگيرد در ثانى ، و اگر متذكَّر نشود مگر بعد از مراجعت به وطن خود
55
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 55