مىكند ، و اگر بعد از احرام و قبل از دخول حرم باشد ، كفايت نمىكند بنابر اظهر و در اين مورد فرقى بين حجة الاسلام و غير آن نيست ، و هم چنين فرقى نيست بين اين كه نيابت به مزد و اجرت باشد يا به تبرع و مجان . مسأله 115 - هر گاه اجير بعد از محرم شدن و دخول حرم بميرد ، تمام اجرت را مستحق خواهد شد ، در صورتى كه بر تفريغ ذمه ميت اجير شده باشد ، و اما اگر اجير بر بجا آوردن اعمال شده باشد ، اجرت مقدارى را كه بجا آورده مستحق مى شود ، و چنانچه قبل از احرام و يا دخول حرم بميرد چيزى مستحق نخواهد بود ، بلى اگر مقدمات عمل داخل اجاره باشد هر مقدار از مقدمات را كه انجام داده باشد اجرت همان مقدار را مستحق مىشود . مسأله 116 - هر گاه براى حج بلدى اجير شده و راهى تعيين نشده باشد اجير مخير است از هر راهى كه دلش خواست برود ، و چنانچه راهى تعيين شده باشد ، عدول از آن راه را به راه ديگرى جائز نيست ، پس اگر از راه