نمود ، و قبل از رفتن به مشعر آزاد شد حجش كفايت از حجة الاسلام مىكند ، بلكه ظاهر اين است كه وقوف به عرفات در حال آزادى نيز كفايت مىكند هر چند مشعر را درك نكرده باشد و در اجزاء آن استطاعت حين آزادى معتبر است . پس اگر هنگام آزاد شدن مستطيع نباشد ، حجش به جاى حجة الاسلام شناخته نخواهد شد ، و در حكم به اجزاء فرقى بين اقسام حج نيست و هر يك از حج قران يا افراد يا تمتع كفايت مىكند در صورتى كه آنچه بجا آورده مطابق وظيفه واقعيش بوده است . مسأله 12 - هر گاه آزادى بنده قبل از مشعر باشد ، در حج تمتع قربانى بر وى مىباشد ، و اگر تمكن نداشت عوض قربانى به دستورى كه بعدا گفته خواهد شد روزه بگيرد ، و چنانچه بعد از مشعر آزاد نشده باشد مولايش مخير است كه عوض او قربانى كند يا او را وادار به روزه نمايد . شرط چهارم استطاعت است ، و در چند چيز معتبر است :