نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 70
گفته شود مانع ندارد . مسأله 13 - لازم نيست كه جامه احرام منسوج و بافتنى باشد ، بلكه اگر مثل " نمد " ماليده باشد و جامه به آن گفته شود مانع ندارد . مسأله 14 - افضل آن است كه محرم اگر جامه احرام را عوض كرده وقتى كه وارد مكه مىشود براى طواف همان جامه اى را كه در آن محرم شده است بپوشد ، بلكه موافق احتياط استحبابى است . مسأله 15 - اگر محرم اضطرار پيدا كند به پوشيدن قبا يا پيراهن براى سردى هوا يا غير آن مىتواند قبا و پيراهن بپوشد ، لكن بايد قبا را پائين و بالا كند و به دوش بيندازد ، و دست از آستين آن بيرون نياورد ، و احوط آن است كه پشت و رو نيز بكند ، و پيراهن را نيز بايد به دوش بيندازد و نپوشد ، و اگر اضطرار رفع نمىشود مگر به پوشيدن قبا و پيراهن مىتواند بپوشد . مسأله 16 - لازم نيست جامه احرام را هميشه در بر داشته باشد ، بلكه جائز است آنها را عوض كند و براى شستن بيرون بياورد و براى حمام رفتن آنها را بكند بلكه جائز است براى حاجت هر دو را بيرون بياورد و لخت شود . مسأله 17 - شخص محرم مىتواند از دو جامه احرام بيشتر بپوشد ، مثل دو سه رداء و دو سه لنگ براى حفظ از سرما يا غرض ديگر . مسأله 18 - اگر لباس احرام را عمدا نپوشد يا لباس دوخته در حالى كه مىخواهد محرم شود بپوشد معصيت كرده است ، ولى به احرام او ضرر نمىرساند و احرامش صحيح است ، و اگر از روى عذر باشد معصيت هم نكرده و احرامش صحيح است . مسأله 19 - گره زدن لباس احرام اشكال ندارد ولى احتياط واجب آن است كه آن را كه لنگ قرار داده به گردن گره نزند ، و اگر از روى جهل يا نسيان گره زد احتياط آن است كه فورا باز كند ، ولى به احرامش ضرر نمىرساند و چيزى هم بر او نيست ، و سنگ در جامه احرام گذاشتن و با نخ بستن نيز جائز است . مسأله 20 - شرط نيست در احرام بستن پاك بودن از حدث اصغر و اكبر ، پس جائز است در حال جنابت و حيض و نفاس محرم شود ، بلكه غسل احرام براى حائض و
70
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 70