نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 60
شجره يا جحفه ، بروند و از آنجا براى عمره تمتع محرم شوند . 11 - س - كسانى كه به علت عادت ماهانه نمىتوانند داخل مسجد شجره محرم شوند بايد در خارج آن محرم شوند و در محاذى جحفه تجديد احرام نمايند ، با توجه به اين كه محاذى جحفه نقطه مشخصى نيست ، وظيفه چيست ؟ ج - مىتوانند به جحفه بروند و در آنجا تجديد احرام كنند ، و چنانچه حدود محاذات را تشخيص دهند و در تمام آن حد با بقاء نيت ، تلبيه را تكرار كنند كفايت مىكند . 12 - س - جماعتى از راه طائف عازم مكه بودند ، قبل از رسيدن به قرن المنازل آنان را از راه وادى عقيق فرستادند و از راه قرن المنازل منع كردند و لذا در وادى عقيق محرم شدند ، آيا احرام آنان چه صورت دارد ؟ ج - صحيح است . 13 - س - در مناسك مرقوم است كه زنهاى حائض بايد عبورا از مسجد شجره محرم شوند و اگر نمىتوانند ، در خارج محرم شوند و در محاذى جحفه تجديد احرام كنند ، چون اين كار مشكل است ومحاذى جحفه معلوم نيست آيا حضرت امام اجازه مىفرمايند كه اين گونه اشخاص در مدينه با نذر محرم شوند ؟ ج - چون احرام قبل از ميقات با نذر صحيح است ، زنهاى حائض كه عذر شرعى از دخول مسجد دارند ، مىتوانند در مدينه با نذر براى عمره محرم شوند . و در اين صورت لازم نيست به مسجد شجره بروند ، ولى نذر زن بايد با اذن شوهر باشد . 14 - س - زن حائضى كه از مدينه عازم مكه بود ، گمان مىكرد كه در حال عبور در مسجد شجره مىتواند محرم شود و وظيفه اش را انجام دهد ، ولى وقتى كه به محوطه حياط مسجد رسيد ديد به جهت ازدحام نمىتواند با عبور محرم شود ، لذا از شوهرش كه حاضر بود اجازه نذر گرفت و چند قدمى از مسجد فاصله گرفت و با نذر محرم شد ، آيا كفايت مىكند يا خير ؟ ج - اگر احراز كند كه قبل از ميقات ، با نذر محرم شده است مانع ندارد . 15 - س - زن در حال حيض به خيال اين كه مىتواند در حال عبور ، در مسجد شجره احرام به ببندد وارد مسجد شد و بلا فاصله احرام بست و تلبيه را هم گفت و چند قدمى هم به طرف درى كه مىخواست خارج شود رفت ، ولى چون ديد نمىشود عبور كرد برگشت و از
60
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 60