نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 38
18 - س - شخصى به عنوان نيابت در مسجد شجره محرم شده و به مكه آمده ، در مكه فهميد كه خودش مستطيع بوده است ، آيا بايد اعمال عمره را به قصد خود بجا آورد يا به قصد نيابت ، و اگر بايد حج را به قصد خود بجا آورد نسبت به حج نيابى چه وظيفه دارد ، و آيا مىتواند براى آن نايب بگيرد يا نه ؟ ج - احرام او صحيح نبوده است و بايد بر گردد و براى عمره تمتع براى خودش محرم شود و وظيفه خودش را انجام دهد ، و راجع به حج نيابى نمىتواند نايب بگيرد ، مگر اجازه داشته باشد يا استيجار او براى مطلق تحصيل حج باشد . 19 - س - كسى كه نايب بوده و عمره تمتع را انجام داده و بعد ناچار شده است كه به ايران بازگردد ، آيا مىتواند بقيه اعمال را به ديگرى واگذار نمايد كه حج تمتع را انجام دهد ؟ ج - نمىتواند . 20 - س - آيا شرط ايمان نايب كه در اصل نيابت حج و همچنين در ذبح شرط است در ساير اعمالى كه نيابت در آن جايز است ، مثل رمى ، و طواف ، هم شرط است يا خير ؟ ج - در ساير اعمال نيز شرط است . 21 - س - شخصى تمام اختيارات اموال پدرش را دارد و پدر نمىتواند بالمباشره حج را بجا آورد ، پسر بدون تذكر دادن به پدر شخصى را اجير براى حج پدر نموده و خودش هم براى حج خود مشرف شده ، در اين فرض آيا حج اجير براى حج پدر ، مجزى است يا خير ؟ و هر گاه در مدينه تصميم بگيرد كه آنچه را از مال پدر به اجير داده است با پدر حساب نكند و از مال خودش باشد ، رفع اشكال مىشود يا نه ؟ ج - در فرض مزبور استنابه در مورد پدر صدق نمىكند ، و حجة الاسلام از طرف پدر واقع نمىشود ، و فرقى بين دو صورت فوق نيست . 22 - س - شخصى پس از آن كه به مدينه مشرف شد جنون پيدا كرد با توجه به اين كه سابقا حج بر او مستقر شده است ، آيا مىشود براى او نايب گرفت يا خير ، و اگر نشود ، تبرع حج از او چه صورت دارد ؟ ج - نيابت و تبرع در فرض سؤال صحيح نيست .
38
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 38