نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 261
ج - اگر عرفا روى حصير سجده مىشود مانع ندارد . 27 - س - اگر انجام نماز به كيفيتى باشد كه معلوم نيست موافق نظر اهل سنت باشد ، مانند سجده بر پشت نمازگزاران صف جلو ، و عدم رعايت اتصال و . . . آيا نماز در اين گونه موارد بايد اعاده شود ؟ ج - اعاده دارد . 28 - س - آيا حائض و جنب مىتوانند از مقدار توسعه يافته مسجد الحرام و مسجد النبى - صلى الله عليه وآله - عبور كنند يا خير ؟ ج - نمىتوانند . 29 - س - كسانى كه براى شركت در نماز مغرب در مكه و مدينه وارد مساجد مىشوند و نمازهاى خود را با جماعت مىخوانند ، آيا جايز است بلا فاصله بعد از نماز جماعت نماز عشاء را بخوانند يا نه ؟ ج - مانع ندارد ، و اگر وقت نشده بايد صبر كنند . 30 - س - كسى خيال مىكرد كه بر سنگهاى فرش شده در مسجد الحرام - زاده الله شرفا - سجده صحيح نيست و بر پشت دست سجده مىكرده است ، آيا نمازهائى كه به اين نحو خوانده چه حكمى دارد ؟ ج - صحيح نيست ، مگر جاهل قاصر باشد . 31 - س - در ليالى مقمره در مكه كسانى كه نماز صبح را به جماعت با ساير مسلمين مىخوانند ، آيا بايد بعد از روشن شدن هم دوباره بخوانند ، يا همان نماز كه به جماعت خوانده اند ، كافى است ؟ ج - در فرض مرقوم ، جماعت صحيح است و اعاده ندارد . 32 - س - كسى كه قصد كرده است كه تا پايان روز ترويه ( هشتم ذى الحجه ) در مكه اقامت نمايد ، به تصور اين كه از آغاز ورودش به مكه تا روز ترويه ده روز است و بر اين اساس ، چند روز نماز را تمام خواند ، بعد خلاف آن ثابت گرديد و معلوم شد ده روز نبوده است ، وظيفه او در نماز چيست ؟ آيا تمام است يا قصر ؟ ج - اگر واقع ده روز را قصد كرده و بعد خلاف آن معلوم شده است ، مثل اين كه يقين داشت كه ماه سى روز است و روز ترويه مثلا سه شنبه است ، بعدا معلوم شد ماه 29 است
261
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 261