نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 250
نمايد گناه كرده است ، و هم چنين معصيت نموده است على الاحوط اگر ذبح را عمدا از روز عيد تأخير بيندازد . هر چند ذبح صحيح است . 7 - س - كسى كه در رمى جمرات نايب شده ، آيا مىتواند شب رمى كند يا نه ، و همچنين كسى كه در اصل حج نايب باشد و از ابتداء مىدانسته كه نمىتواند رمى كند ، يا نمىتواند روز رمى كند ، و يا در رمى در روز مسامحه و اهمال كند ، حكمش چيست ؟ ج - نايب بايد اعمال اختيارى حج را انجام دهد ، و اگر معذور باشد نمىتواند نايب شود ، و كسى كه در رمى نايب شده بايد روز رمى كند ، و مسامحه و اهمال موجب بطلان نيابت نيست ، هر چند در فرض سؤال جايز نيست . 8 - س - شخصى كه خود معذور است و نمىتواند رمى جمرات نمايد ، آيا مىتواند شخص ديگرى را كه براى او هم رمى در روز مقدور نيست ، نايب قرار دهد تا در شب رمى نمايد ، و آيا در صورت بودن و يا نبودن شخص سومى كه بتواند نايب شود و در روز رمى نمايد ، حكم مسأله فرق دارد يا خير ؟ ج - در صورت امكان بايد كسى را نايب بگيرد كه در روز رمى نمايد ، و اگر ممكن نباشد بنابر احتياط واجب روز بعد خودش قضا كند ، و اگر در قضاء هم امكان مباشرت نيست ، نايب بگيرد . 9 - س - در رمى جمرات اگر سنگريزه ، اول به ديوار مجاور و بعد به جمره بخورد آيا كافى است ، يا بايد سنگريزه ديگر بزند ؟ ج - ظاهرا كافى است . 10 - س - شخصى وقت رمى جمرات شك كرد كه چند سنگ زدهام ، پس آن مقدار را رها كرد و دوباره از اول شروع نمود ، آيا رمى او اشكال دارد يا نه ؟ ج - اشكال ندارد هر چند رها نمىشود . 11 - س - اين كه فرموده ايد كوچ كردن شب دهم و درك كردن وقوف اضطرارى مشعر و رمى در شب دهم براى زنان جايز است و نفس زن بودن عذر است ، آيا با اين حال زنان مىتوانند نايب شوند ؟ ج - مىتوانند نايب باشند . 12 - س - در زمان قديم كه جمرات به صورت فعلى نبوده است و يقينا بعدا بلند تر
250
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 250