نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 176
14 - س - اگر كسى از روى جهل ، تقصير را ترك نمود چه حكمى دارد ؟ ج - در اين مسأله جهل حكم عمد را دارد . 15 - س - در عمره مفرده اگر كسى تقصير را عمدا يا از روى جهل و نسيان ترك نمود و طواف نساء را انجام داد ، چه وظيفه اى دارد ؟ ج - بايد تقصير نمايد و طواف نساء را اعاده نمايد ، و فرقى بين صور عمد و سهو و علم و جهل نيست على الاحوط . مسأله 16 - بعد از انجام عمره تمتع و قبل از حج تمتع نبايد عمره مفرده بجا آورده شود و اگر بجا آوردند صحت عمره مفرده محل اشكال است ولى براى عمره و حج تمتع اشكالى ايجاد نمىشود . مسأله 17 - خدمه كاروانهاى حج اگر عمره مفرده بجا آورده باشند هر دفعه كه از مكه خارج مىشوند و به جده مىروند و بر مى گردند لازم نيست محرم شوند ولى اگر عمره تمتع بجا آورده اند بنابر احتياط نبايد از مكه خارج شوند مگر در صورت حاجت در حالى كه محرمند به احرام حج . 18 - س - خدمه كاروانها كه پس از انجام عمره تمتع بايد به عرفات و منى بروند براى ديدن چادرها و كارهاى ديگر و برگردند به مكه ، وظيفه آنان چيست ؟ ج - بنابر احتياط واجب نمىتوانند از مكه خارج بشوند مگر در مورد ضرورت ، و در اين صورت بايد براى حج محرم شوند و بيرون بروند . بلى اگر احرام براى آنان حرجى باشد و رفتن به عرفات و منى بر آنان ضرورت دارد مىتوانند بدون احرام به آنجا بروند . 19 - س - آيا بين عمره تمتع و حج تمتع ماشين كردن سر جايز است ؟ ج - ماشين كردن مانع ندارد ولى نبايد سر را بتراشد ، و از ماشين كردنى كه مثل تراشيدن است بايد اجتناب شود على الاحوط . 20 - س - بين عمره تمتع و حج تمتع كه جايز نيست سر بتراشد آيا سر تراشيدن كفاره دارد يا خير ؟ ج - كفاره ثابت نيست . 21 - س - زنى كه حيض بوده و نمىدانست و اعمال عمره را كلا بجا آورد ، بفرمائيد بايد دو باره بجا آورد يا كافى است ؟
176
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 176