نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 165
( يعنى حدود دو متر بالا تر ابتداى سراشيبى شروع مىكنند ) صحيح و كافى است ؟ يا حتما بايد از اول كوه صفا شروع و در مروه هم به سنگهاى سياه بعد از سنگهاى صاف كه بقاياى كوه است برسند ؟ ج - سعى بايد بين دو كوه باشد و احراز شود ، و لازم نيست بالا برود . 16 - س - در مناسك فرموده ايد كسى كه بين صفا و مروه ، سعى مىكند واجب است در هنگامى كه به طرف مروه در حركت است توجهش به مروه باشد ، و بالعكس ، آيا اين وجوب توجه ، تكليفى است و يا وضعى و تكليفى ؟ ج - وضعى است . 17 - س - گاهى انسان در اثر ازدحام جهت رفتن براى سعى ناچار است از مسجد الحرام عبور كند ، در اين صورت تكليف حائض و نفساء چيست ، و آيا براى سعى هم مثل طواف نايب بگيرند ؟ ج - اگر امكان نداشته باشد كه از راه ديگرى بروند بايد تأخير بيندازند ، و اگر آن هم ممكن نيست نوبت به نيابت مىرسد ، و بر فرض مخالفت چنانچه از آن راه رفت و خودش سعى كرد سعيش صحيح است هر چند گناه كرده است . 18 - س - زيادى در سعى جهلا ، آيا حكم زيادى سهوى را دارد يا عمدى ؟ ج - محل اشكال است . 19 - س - كسى كه نمىتواند بدون سوار شدن در چرخهاى معمولى در مسعى سعى كند لكن تمكن مالى ندارد ، چون ارز خود را صرف سوغات كرده ، وظيفهاش چيست ؟ ج - اگر مىتواند با چرخ سعى كند ولو با فروش چيزى يا قرض بايد خودش سعى كند و استنابه صحيح نيست مگر آن كه مشقت و حرج در كار باشد . 20 - س - شخصى شوط سوم سعى را به هم زد و با فاصله اندكى هفت شوط ديگر بجا آورد و تقصير نمود ، آيا اين سعى صحيح است ؟ ج - اشكال دارد و بايد سعى را اعاده كند . 21 - س - شخصى به اعتقاد اين كه هر شوط سعى رفت و برگشت از صفا به مروه است سعى را شروع مىكند و در شوط سوم متوجه مسأله مىشود و سعى خود را به هفت شوط خاتمه مىدهد ، آيا سعى او چه حكمى دارد ؟
165
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 165