نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 164
گفته كه سعى صفا و مروه را بجا آورده ام ، و تقصير نمود و محرم شد براى حج تمتع ، ولى بعد از مراجعت از عرفات و منى و موقع طواف و سعى صفا و مروه و اعمال حج اظهار كرده مثل اين كه من در اعمال عمره به صفا نيامدهام ، همين طور گفتهاند ان شاء الله آمدهاى ، بعد از مراجعت به ايران چند بار به پسرانش گفته اعمال من ناقص شده ، و قبل از فوتش وصيت نموده است براى او نايب بگيرند ، اگر عمل شخص فوق الذكر باطل باشد وراث او حاضرند اين جانب را بفرستند تا اعمال حج او را انجام بدهم ، آيا نظر حضرت عالى چيست ؟ ج - ورثه مىتوانند شما را نايب كنند براى عمل حج تمتع ، ولى بايد نايب سعى را جداگانه به نيابت آن مرحوم انجام دهد . گرچه در فرض مرقوم بيش از نايب گرفتن براى سعى لازم نيست . 12 - س - بين صفا و مروه طورى است كه از يك طرف مىروند و از طرف ديگر آن برمىگردند ، يعنى بين رفت و برگشت دو سه مترى فاصله است ، آيا اگر امكان باشد از همان مسيرى كه به صفا رفته ، به مروه برود اشكال دارد ؟ ج - اشكال ندارد ، ولى نبايد مزاحم ديگران شود . 13 - س - شخصى در حال سعى كردن بود ، يك وقت ديد مقدارى را كه براى هروله علامت گذارى كردهاند به طور عادى سير كرده است ، گمان مىكرد لازم است هروله كند و لذا برگشت و مقدارى را كه عادى رفته بود ، با هروله تكرار كرد ، آيا سعيش اشكال دارد . ج - اشكال دارد . 14 - س - شخصى در سعى بين صفا و مروه ، از جائى كه به صفا يا مروه رسيد براى شوط بعدى شروع نمىكند ، بلكه تقريبا مقدار دو سه متر هلالى شكل و يا مستقيم به شكل عرضى مىآيد و شروع مىكند ، ، و در اين مقدار متوجه نيست كه با نيت سعى است يا نه ، ولى اگر از او سؤال شود چه مىكنى جواب مىدهد سعى مىكنم ، آيا مضر نيست ؟ ج - راه رفتن مزبور روى كوه مضر به سعى نيست ، و در فرض مسأله سعى صحيح است . 15 - س - آيا سعى كردن از همانجا كه مريضها را با چرخ مىبرند و بر مىگردانند
164
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 164