نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 153
ج - منظور از مشروعيت ، صحت است ، و احتياط مزبور استحبابى است و نبايد به جماعت اكتفا شود . 9 - س - براى كسانى كه قرائتشان درست نيست و مى خواهند نماز طوافشان را به جماعت بخوانند ، آيا مىتوانند نماز طواف حج را به نماز طواف نساء يا بالعكس و يا كسى كه نايب است به كسى كه نايب نيست ، و يا نماز طواف واجب را به مستحب و بالعكس اقتدا كنند يا نه ؟ ج - اكتفا به جماعت نبايد بكنند ، و احتياط در همه موارد سؤال حاصل مىشود . 10 - س - كسى كه قرائتش درست نيست ، آيا مىتواند تبرعا از كسى كه حج واجب بر عهده دارد نيابت كند و حج انجام دهد ؟ ج - نيابت چنين شخصى صحيح نيست هر چند تبرعى باشد ، مگر آن كه بتواند قرائت خود را تصحيح كند و از ذوى الاعذار محسوب نباشد ، كه در اين صورت مىتواند نيابت را قبول نمايد ، ولى بايد قرائت خود را درست كند . 11 - س - افرادى با اين كه قرائتشان درست نيست و كلمات نماز را نمىتوانند درست بگويند ، در حج نايب مىشوند و عمره را به نيت منوب عنه انجام مىدهند ، بعد متوجه مىشوند كه نمىتوانند نايب شوند ، آيا چگونه از احرام خارج مىشوند ، و براى حج چه وظيفه دارند ؟ ج - در صورت امكان بايد قرائت خود را درست كنند و عمل نيابى خود را تصحيح نمايند تا از احرام خارج شوند ، بلى اگر ممكن نيست و معذور هستند احرام آنها صحيح واقع نشده و از احرام خارج هستند . 12 - س - كسى كه مطمئن باشد قرائتش يا ذكرى كه در نماز مىگويد درست است و نماز طواف را اعم از طواف زيارت و نساء همان گونه بخواند ، بعد معلوم شود كه اشتباه بوده است آيا بايد چه كند ؟ ج - اگر احتمال غلط بودن آن را نمىداده ، نمازش صحيح است . 13 - س - چند روزى كه اطراف كعبه بقدرى شلوغ است كه صف طواف تا پشت مقام ابراهيم عليه السلام مىآيد ، و نماز خواندن پشت مقام و نزديك آن ممكن نيست مگر اين كه چند نفرى اطراف انسان بايستند تا انسان نماز طوافش را بخواند ، بفرمائيد آيا
153
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 153