نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 142
111 - س - طواف كردن در محدوده 5 / 26 ذراع ، و نماز خواندن پشت مقام هر چه نزديكتر به مقام ، آن طورى كه در مناسك بيان شده است ، گوئى نزد آنان بدعت است ، آيا بايد همان گونه كه آنان در خارج از حد طواف مىكنند و دور از مقام نماز مىخوانند ، انجام شود ؟ ج - چنين چيزى نيست ، و بايد به وظيفه عمل شود . 112 - س - اين كه فرمودهايد در بعضى موارد بايد طواف و سعى را اتمام و اعاده كند ، بفرمائيد كه ترتيب هم لازم است يا نه ؟ ج - بلى ، احتياط به اين است كه قبلا اتمام كند طواف را و نماز بخواند ، و سپس اعاده نمايد . 113 - س - كسى كه در سعى يا طواف عمره تمتع يا عمره مفرده ، نياز به نايب پيدا كرده است ، آيا نايب بايد در حالى كه محرم است ، نيابت كند يا خير ، بر فرض عدم لزوم احرام آيا بايد با لباس احرام طواف كند يا در لباس مخيط هم جايز است ؟ ج - هيچ يك از احرام يا لباس احرام در نايب لزوم ندارد . 114 - س - شخصى مسلوس است ، براى طواف و نماز آن ، وظيفه او چيست ؟ ج - اگر وقتى دارد كه بتواند طواف را با وضو و نماز را با وضو انجام دهد بايد آن وقت را انتخاب كند و طواف و نماز را با وضو و بدن پاك بجا آورد و بقيه اعمال را بعد از آن اتيان نمايد ، و اگر چنين وقتى ندارد در صورتى كه مشقت نداشته باشد براى هر بار كه حدث از او صادر شود يك وضو بگيرد و اگر مشقت دارد براى طواف يك وضو و براى نماز هم يك وضو بگيرد . 115 - س - آيا در مواردى كه طواف و نماز بايد اعاده شود لازم است با لباس احرام باشد ؟ ج - لازم نيست . 116 - س - هر گاه محرم لباس احرام را كنار بگذارد و با لباس دوخته اعمال عمره را از طواف و سعى انجام دهد ، جهلا يا عمدا ، آيا طواف و سعى او صحيح است و عمره او مجزى است يا نه ؟ ج - طواف و سعى مزبور صحيح ، و عمره مذكور مجزى است .
142
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 142