نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 141
105 - س - كسى نيت طواف را در دل گذرانده و به قصد طواف حركت مىكند ، مقدارى كه مىآيد گمان مىكند نيت طواف را بايد به زبان بگويد ، لذا برمىگردد و نيت را با زبان مىگويد و طواف را از نو شروع مىكند ، آيا طوافش صحيح است يا خير ؟ ج - اشكال دارد . 106 - س - به خاطر اهميت زيادى كه در اعمال حج داده مىشود ، و به خصوص در طوافها و نماز آن ، غالبا يك عملى را به عنوان احتياط و رجاء چندين بار بجا مىآورند ولو اين كه عمل نزد خودشان نقصى ندارد ، البته به حد وسواس هم نمىرسد ، آيا اين گونه تكرار در اعمال ، اشكالى دارد ؟ ج - وسواس همين است ، و نبايد وسوسه اعتنا شود ، بلى انجام عمل احتياطى بدون وسوسه مانع ندارد . 107 - س - كسى به جهتى طواف يا سعيش قطع مىشود و به جلو مىرود ، مىخواهد از همان جا كه قطع شده شروع كند ولى در اثر ازدحام نمىتواند خود را به آنجا برساند و در محاذى آنجا به طرف چپ يا راست قرار مىگيرد ، آيا مىتواند از محاذى جائى كه قطع شده شروع كند ، يا بايد همان نقطه باشد ؟ ج - لازم نيست همان نقطه باشد ، بلكه محاذات كافى است ، و بايد طواف تكميل شود . 108 - س - قران كه در طواف حرام است آيا طواف را باطل مىكند يا خير ؟ ج - اگر از اول يا در اثناء طواف اول ، قصد قران داشته احتياط در اعاده طواف است ، و اگر بعد از تمام شدن طواف اول قصد قران كرده طواف باطل نمىشود . 109 - س - آيا يك شوط و دو شوط طواف هم استحباب دارد ، يا بايد طواف هفت شوط باشد ، و اگر كسى گمان داشت كه مستحب است و بعد از هفت شوط طواف واجب ، يكى دو شوط طواف مستحبى بجا آورد و بعد ، نماز طواف را خواند ، آيا طوافش اشكالى دارد ؟ ج - استحباب آن ثابت نيست ، ولى طواف مزبور صحيح است . 110 - س - معيار در كثير الشك بودن در طواف چيست ؟ ج - عرفى است .
141
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 141