نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 115
طواف كرد بايد آن مقدار را جبران كند و از سر بگيرد . مسأله 6 - اگر بواسطه كثرت جمعيت ، انسان را بدون اختيار خود بردند و دور دادند كفايت نمىكند و بايد آن دور را از سر بگيرد ، اگر چه خانه هم طرف چب او بوده . مسأله 7 - در طواف كردن هر طور برود مانع ندارد ، مىتواند آهسته برود و مىتواند تند برود و مىتواند به دود و مىتواند سواره طواف كند يا با دوچرخه طواف كند ، لكن بهتر آن است كه بطور ميانه روى برود . چهارم - داخل كردن حجر اسماعيل ( ع ) است در طواف ، وحجر اسماعيل محلى است كه متصل به خانه كعبه است ، و بايد طواف كننده دور حجر اسماعيل نيز بگردد . و در اينجا چند مسأله است : مسأله 1 - اگر دور حجر اسماعيل نگرديد و از داخل آن طواف كرد طوافش باطل است ، و بايد اعاده كند . مسأله 2 - اگر عمدا اين كار را بكند حكم ابطال عمدى طواف را دارد كه گذشت . مسأله 3 - اگر سهوا اين كار را بكند حكم ابطال سهوى را دارد . مسأله 4 - اگر در بعضى از دورها حجر اسماعيل را داخل در دور زدن نكرد احتياط واجب آن است كه آن دور را از سر بگيرد ، و اعاده كند طواف را اگر چه ظاهر آن است كه اعاده طواف لازم نيست . مسأله 5 - اگر كسى در بعضى از دورها از روى ديوار حجر اسماعيل ( ع ) برود ، احتياط آن است كه بدستور مسأله چهارم عمل كند ، و در اين فرض نيز به احتياط واجب كفايت نمىكند تمام كردن دور را از آن جائى كه از روى ديوار رفته است . پنجم - بودن طواف است بين خانه كعبه و مقام حضرت ابراهيم ( ع ) از همه اطراف . و در اينجا چند مسأله است : مسأله 1 - مراد از اين كه طواف بين كعبه و مقام باشد آن است كه ملاحظه شود مسافتى را كه ميان خانه و مقام ابراهيم ( ع ) است و در همه اطراف خانه كعبه طواف كننده از
115
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 115