نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 79
آن كه احرام اول باطل باشد ، مثل اين كه حج بر او واجب نبوده و نيت حجة الاسلام كرده باشد . ( 1 ) [ 131 ] س - شخصى در ميقات براى خودش محرم مىشود و تلبيه مىگويد ، بعد به فكر مىافتد كه چون خودش حج واجب را در سالهاى گذشته به جا آورده ، براى پدر يا مادر يا يكى از خويشاوندان ديگرش حج تبرعى به جا آورد ، آيا مىشود با نيت عدول كند ، و يا دوباره به نيت شخص مورد نظر محرم شود يا خير ؟ ج - اگر به احرام صحيحى محرم شده ، ( 2 ) نمىتواند نيت را عوض كند و بايد عملش را به همان نيتى كه در احرام داشته ، اتمام كند . [ 132 ] س - نايبى در احرام عمرهء تمتع بعد از اين كه وارد مكه شد شك مىكند كه نيت نيابت كرده يا نه ، آيا بايد به ميقات برگردد و مجددا به نيابت محرم شود ، يا اصلا حج براى خودش حساب مىشود و ديگر نمىتواند نايب باشد ؟ ج - در نيت خطور لازم نيست ، اگر انگيزهء او در حال احرام نيابت بوده ، عمل را به نيابت انجام دهد ، و اگر در داعى و انگيزه هم شك دارد ، بايد اعمال را به نيت اجمالى ( همان نيت در احرام ) اتمام كند ، ( 3 ) و در نيابت به آن اكتفا نمىشود . ( 4 ) [ 133 ] س - زنى در عرفات در روز نهم ديوانه شد ، او را به بيمارستان بردند و تا آخرين وقتى كه مىتوانستند همراهان او در مكه بمانند باقى ماندند ، خوب نشد ، آيا شوهرش كه با او
79
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 79