مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل سنت
کتابخانه تصویری (اهل سنت)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنمای کتابخانه
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
صفحهاصلی
فقه
مصادر
أصول الفقه عند الشيعة
أصول الفقه عند المذاهب السنية
الأخلاق
الأنساب ومعاجم مختلفة
تفسير أحلام
دليل المؤلفات
دواوين
ردود علماء المسلمين على الوهابية والمخالفين
طب
علوم اللغة العربية
فلسفة ، منطق ، عرفان
متفرقات
مخطوطات
من مؤلفات المستبصرين
این مجموعه با نسخه چاپی تطبیق ندارد
همهگروهها
نویسندگان
فقه الشيعة ( فتاوى المراجع )
فقه الشيعة الى القرن الثامن
فقه الشيعة من القرن الثامن
فقه المذهب الحنفي
فقه المذهب الزيدي
فقه المذهب الشافعي
فقه المذهب الظاهري
فقه المذهب المالكي
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل سنت
کتابخانه تصویری (اهل سنت)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
««اول
«قبلی
جلد :
1
نام کتاب :
مناسك حج ( فارسي ) ( محشى )
نویسنده :
السيد الخميني
جلد :
1
صفحه :
544
پيشگفتار
9
[ اجازات مراجع ]
12
مقدمه
15
تركه خارج مىشود ، ( 1 ) و هم چنين اگر در آن سال از ميقات نتوانند اجير بگيرند مگر به زيادتر از اجرت متعارف ، لازم است اجير بگيرند و تأخير نيندازند ، ( 2 ) و اگر وصى يا وارث اهمال كنند و تأخير بيندازند و تركه از بين برود ضامنند ، بلى اگر ميت تركه نداشته باشد ، بر وارث ، حج او واجب نمىشود . مسائل متفرقه استطاعت
40
حجة الاسلام به جا آورند و كفايت از حج واجب آنان مىكند ، و چنانچه ساير شرايط را ندارند ( 1 ) به مجرد امكان حج ، براى آنان استطاعت حاصل نشده است و حج آنان استحبابى است و چنانچه بعدا استطاعت پيدا كردند بايد حج واجب را به جا آورند ، و حكم روحانى كاروان نيز همين است لكن اگر بعد از مراجعت از مكه نياز به شهريهء حوزه دارند مستطيع نمىشوند . ( 2 ) [ 59 ] م - پزشكان يا كسان ديگرى كه با مأموريت به ميقات آمدهاند و در ميقات جامع شرايط استطاعت هستند ، واجب است حجة الاسلام به جا آورند ( 3 ) هر چند كه لازم است مأموريت خود را نيز انجام دهند . استفتاءات استطاعت
45
در صورتى موجود است كه پول به مقدار رفتن و برگشتن داشته باشيد و پس از برگشت ، امكان پرداخت دين به سهولت براى شما باشد . ( 1 ) نيابت در حج
67
[ 123 ] م - كسى كه عذر داشته باشد از بعض اعمال حج ، نمىشود ( 1 ) او را اجير كرد براى حج ، و اگر شخص معذور از بعض اعمال ، تبرعا از غير ، حج بكند اكتفا كردن به آن اشكال دارد . ( 2 ) استفتاءات نيابت
75
حج استحبابى
94
اختلاف فرمودهاند و احوط آن است كه در ( 1 ) كمتر از يك ماه بقصد رجاء به جا آورده شود . ( 2 ) اقسام حج
96
قران و افراد بر غير آنها واجب مىشود و اين تفصيل در حجّة الاسلام است . صورت حج افراد و عمرهء مفرده
97
[ 182 ] م - كسى كه به احرام عمرهء مفرده وارد مكه شد اگر احرامش در ماههاى حج بوده ( 1 ) جايز است كه آن را عمرهء تمتع قرار دهد و دنبال آن حج تمتع به جا آورد و در اين صورت هدى بر او واجب مىشود . ( 2 ) صورت حج تمتع اجمالا
99
[ 183 ] م - لازم نيست مكلف اين اعمال را قبل از ورود به عمره و حج بداند و لو اجمالا ، و كافى است كه نيت كند عمرهء تمتع را ، يعنى عبادتى را كه خداوند بر او واجب كرده ، و همين طور حج تمتع را به نحوى كه واجب است بر او ، و كيفيت و تفصيل هر يك را از رساله در وقت عمل ياد بگيرد و عمل كند ، ولى ياد گرفتن اجمالى آن بهتر و موافق احتياط است . استفتاءات اقسام عمره و حج
100
مسائل متفرقهء ميقات
118
در صورت خارج شدن از مكه اگر فقط به جده بيايند براى ورود به مكه در مرتبهء دوم و سوم و بعد از آن ، احرام واجب نيست ، ( 1 ) ولى اگر به مدينه بروند و از آنجا بخواهند به مكه بروند بايد ( 2 ) در مسجد شجره محرم شوند براى عمرهء مفردهء ديگر ، و چون بين اين عمرهء مفرده و عمرهء مفردهء اول يك ماه فاصله نشده عمرهء دوم را رجاءً ( 3 ) به جا آورند ، و در هر صورت اين اشخاص آخرين مرتبه اى كه به مكه مىروند بايد به يكى از مواقيت معروفه ، مثل مسجد شجره يا جحفه ، بروند و از آنجا براى عمرهء تمتع محرم شوند . استفتاءات ميقات
123
[ 258 ] م - اگر به واسطهء ندانستن مسأله يا جهت ديگر گمان كند كه حج تمتع بر عمرهء تمتع مقدم است و نيت حج تمتع كند به عزم اين كه پس از احرام برود به عرفات و مشعر و حج به جا آورد و عمره را پس از آن به جا آورد احرام او باطل است ، ( 1 ) و بايد در ميقات تجديد احرام كند ، و اگر از ميقات گذشته است بايد در صورت امكان برگردد به ميقات و محرم شود ، و الا از همان جا محرم شود ، و اگر وارد حرم شده و ملتفت شد بايد در صورت امكان از حرم خارج شود و محرم شود ، و الا در همان جا محرم شود . ( 2 ) [ 259 ] م - دوّم - تلبيه
134
بيشتر نگويد . [ 269 ] م - سوّم - پوشيدن دو جامهء احرام براى مردان
138
[ 290 ] م - اگر فراموش كند احرام را و به خاطرش نيايد مگر بعد از اتمام همهء واجبات ( 1 ) و نتواند جبران ( 2 ) كند احتياط در بطلان ( 3 ) عمرهء او است اگر چه صحت آن بنظر بعيد نيست ، ( 4 ) ولى اگر اعمال حج را هم تمام كرد و يادش آمد عملش صحيح است . ( 5 ) استفتاءات احرام
144
ج - مقدار واجب آن دو جامه است ، و زيادتر مانع ندارد . مستحبات احرام
148
و شخص متمتع تلبيه گفتن او در عمره مستمر خواهد بود تا آن كه خانه هاى مكه را ببيند . و اما تلبيهء حج تا ظهر روز عرفه مستمر است . ( 4 ) مكروهات احرام
150
[ 313 ] م - هر شكارى كه حرام است ، جوجه و تخم آن نيز حرام است . ( 1 ) بدان كه در شكار احكام بسيارى است و چون محل حاجت چندان نيست از بيان آنها خوددارى شد . ( 2 ) دوم - جماع كردن با زن ،
154
[ 324 ] م - اگر مردى با زن خود كه محرم است از روى اجبار جماع كند بر زن چيزى نيست ، و مرد بايد علاوه بر كفارهء خود كفارهء زن را هم بدهد ، ( 1 ) و اگر زن از روى رضايت جماع دهد كفاره بر خود اوست ، ( 2 ) و مرد بايد كفارهء خودش را بدهد ، و كفاره اى كه بايد بدهند گذشت . سوم - عقد كردن زن از براى خود يا غير ،
161
[ 345 ] م - اگر بوى خوش را مكرر ( 2 ) استعمال كرد در وقت ( 3 ) واحد بعيد نيست يك گوسفند كفايت كند ، لكن احتياط در تعدد است ، و اگر در اوقات متعدده استعمال كرد احتياط ( 4 ) ترك نشود ، و اگر بعد از استعمال كفاره داد و باز استعمال كرد واجب است كه باز كفاره بدهد . ( 5 ) ششم - پوشيدن چيز دوخته
166
[ 359 ] م - هفتم - سرمه كشيدن
170
[ 362 ] م - در صورتى كه احتياج داشته باشد به سرمه كشيدن مانعى ندارد . هشتم - نگاه كردن در آينه . ( 1 )
171
[ 372 ] م - فسوق اختصاص به دروغ گفتن ندارد ( 1 ) بلكه فحش دادن و فخر ( 2 ) به ديگران كردن نيز فسوق است ، و از براى فسوق كفاره نيست ، فقط بايد استغفار كند ، و مستحب است چيزى كفاره بدهد و اگر گاو ذبح كند بهتر است . يازدهم - جدال است
173
[ 381 ] م - اگر به راست جدال كرد بيشتر از سه ( 1 ) مرتبه هر چند باشد يك گوسفند كفاره است مگر آن كه بعد از سه مرتبه كفاره بدهد ، در اين صورت اگر سه مرتبه ديگر جدال كند به راست بايد يك گوسفند ذبح كند . ( 2 ) [ 382 ] م - اگر به دروغ ده مرتبه يا بيشتر جدال كند كفاره يك شتر است ظاهرا ، مگر آن كه پس از سه مرتبه يا زيادتر كفاره را ذبح كند كه در اين صورت در دفعهء اول گوسفند و در دفعهء دوم گاو و در دفعهء سوم شتر است . ( 3 ) دوازدهم - كشتن ( 4 ) جانورانى كه در بدن ( 5 ) ساكن مىشوند
176
طعام صدقه بدهد . سيزدهم - انگشتر بدست كردن به جهت زينت
178
چهاردهم - پوشيدن زيور است براى زن به جهت زينت .
179
[ 399 ] م - اگر در روغن بوى خوش نباشد در ماليدن آن كفاره نيست . ( 3 ) [ 400 ] م - اگر در روغن بوى خوش باشد كفارهء آن ( 4 ) يك گوسفند است اگر چه از روى اضطرار ( 5 ) باشد . شانزدهم - ازالهء مو است از بدن
180
[ 409 ] م - اگر دست بكشد به سر يا ريش خود و يك مو يا بيشتر بيفتد احتياط ( 5 ) آن است كه يك كف طعام صدقه بدهد . هفدهم - پوشانيدن مرد است سر خود را به هر چه او را به پوشاند .
182
احتياط به كفاره دادن دوباره خيلى مطلوب است گر چه وجوبش معلوم نيست . ( 1 ) [ 427 ] م - كفاره در صورتى واجب است كه از روى علم به مسأله و عمد سر را به پوشاند ، پس اگر از روى ندانستن مسأله يا غفلت و سهو و نسيان به پوشاند كفاره ندارد . ( 2 ) هيجدهم - پوشانيدن ( 3 ) زن است روى خود را به نقاب و رو بند و برقع .
186
[ 449 ] م - اقوى كفايت يك گوسفند است در احرام عمره هر چند بيش از يك مرتبه سايه قرار داده باشد ، و يك گوسفند است در احرام حج هر چند بيش از يك مرتبه استظلال كرده باشد . ( 5 ) بيستم - بيرون آوردن خون است از بدن خود . ( 6 )
192
[ 453 ] م - خون از بدن در آوردن كفاره ندارد . ( 4 ) بيست و يكم - ناخن گرفتن .
193
تفنگ و هر چه از آلات جنگ باشد ( 1 ) مگر براى ضرورت ، و مكروه ( 2 ) است سلاح را همراه بردارد در صورتى كه به تن او نباشد اگر ظاهر ( 3 ) باشد و احوط ترك آن است . مسائل متفرقهء محرّمات احرام
199
استفتاءات كفارات احرام
202
ج - اشكال ندارد . [ 528 ] مستحبات دخول حرم ( 2 )
212
فصل چهارم طواف واجب و بعضى از احكام آن
216
[ 543 ] م - كفايت مىكند در صحيح بودن عمل آن كه براى خدا بياورد يا براى اطاعت امر خدايا ( 1 ) براى ترس از جهنم يا براى رسيدن به بهشت و ثواب . ( 2 ) [ 544 ] م - اگر در عملى كه براى خدا مىآورد رضاى ديگرى را هم شركت دهد و خالص براى خدا نباشد عمل باطل است . دوم - آن است كه طاهر باشد از حدث اكبر مثل جنابت و حيض و نفاس و از حدث اصغر يعنى بايد با وضو باشد . ( 3 )
219
و احتياط وجوبى ( 5 ) آن است كه اگر جنب و حائض و نفساء ( 6 ) نيست خودش نيز طواف كند و چون مستحاضه بدون به جا آوردن غسلهايى كه بر او لازم است مىتواند ( 7 ) وارد مسجد الحرام شود و طواف كند ، بنا بر اين به احتياطى كه در غير جنب و حائض و نفساء گفته شد بايد عمل كند ، گر چه دخول مسجد الحرام نيز براى او خلاف احتياط استحبابى است . سوم - طهارت بدن و لباس است از نجاست ( 8 ) .
225
[ 571 ] م - اگر فراموش كند نجاست را و طواف كند ، احتياط ( 2 ) واجب اعاده است ، و همين طور است اگر در بين طواف يادش بيايد . ( 3 ) چهارم - ختنه كردن است در حق مردان
228
[ 573 ] م - اگر بچه ختنه كرده به دنيا بيايد طواف او صحيح است . پنجم - ستر عورت ( 4 ) است
229
[ 579 ] م - گاهى ديده مىشود كه اشخاص نادان در هر دورى كه مىزنند مىايستند و عقب و جلو مىروند كه محاذات را درست كنند ، و اين موجب اشكال است و گاهى حرام است . دوم - ختم نمودن هر دورى است به حجر الاسود
231
لازم نيست در هر دورى بايستد و باز شروع كند ، و كارهاى جهال را نبايد بكنند . سوم - آن كه در طواف كردن ، خانه كعبه در طرف چپ طواف كننده واقع شود .
232
[ 586 ] م - در طواف كردن هر طور برود مانع ندارد ، مىتواند آهسته برود و مىتواند تند برود و مىتواند بدود و مىتواند سواره طواف كند يا با دوچرخه طواف كند . لكن بهتر آن است كه بطور ميانه روى برود . چهارم - داخل كردن حجر اسماعيل عليه السّلام است در طواف
233
[ 591 ] م - اگر كسى در بعضى از دورها از روى ديوار حجر اسماعيل عليه السّلام برود ، احتياط آن است كه به دستور مسأله قبل عمل كند ، و در اين فرض نيز به احتياط واجب كفايت ( 1 ) نمىكند ( 2 ) تمام كردن دور را از آنجايى كه از روى ديوار رفته است . پنجم - بودن طواف است ( 3 ) بين خانه كعبه و مقام حضرت ابراهيم عليه السّلام از همه اطراف ( 4 ) .
234
[ 596 ] م - اگر از جانب حجر اسماعيل عليه السّلام بيشتر از شش ذراع و نيم ( 4 ) در دور زدن دور شد اظهر آن است كه آن جزء را اعاده كند و از مطاف دور بزند ( 5 ) . ششم - خروج طواف كننده است از خانه و آن چه از آن محسوب است .
236
[ 600 ] م - در حال طواف دست گذاشتن روى ديوار حجر اسماعيل عليه السّلام جايز است ( 4 ) ، و به طواف ضرر نمىرساند گر چه احتياط مستحب ( 5 ) در ترك است . هفتم - آن كه هفت شوط يعنى هفت دفعه دور بزند نه كمتر و نه زيادتر .
237
قدر نشست ( 1 ) احتياط آن است كه اتمام كند و اعاده نمايد . ( 2 ) مسائل متفرقهء طواف
249
يقين كند كه خون قطع شده ، حيض نبوده است و اعمالش صحيح است ( 1 ) و در صورت اول حج او صحيح است و بايد طواف و نماز را اعاده كند ( 2 ) و اگر در عمره بوده در صورت ضيق ( 3 ) وقت احتياطا بعد از حج ، يك عمرهء مفرده نيز به جا آورد ( 4 ) . استفتاءات طواف ( 5 )
252
ج - احوط آن است كه تا اعمال واجب را انجام نداده ، طواف مستحبى نكند ( 3 ) . آداب و مستحبات طواف ( 4 )
300
فصل پنجم نماز طواف
303
[ 792 ] م - نماز طواف استحبابى لازم نيست در نزد مقام ابراهيم باشد بلكه در هر جاى مسجد الحرام جايز است بخصوص در موقع ازدحام ، مناسب است مراعات ساير حجاج را بنمايند . استفتاءات نماز طواف
309
ج - اگر بعد از طواف و انصراف از آن ، شك در عدد اشواط كردهايد به شك اعتنا نكنيد و نمازهايى را كه نخواندهايد اگر نمىتوانيد به مكه برويد در محل خود بخوانيد و تا نخواندهايد حرمت نساء باقى است ( 1 ) . مستحبات نماز طواف ( 2 )
319
مستحبات سعى ( 1 )
337
ج - بنا بر احتياط واجب جايز نيست ( 1 ) ، و ضرورت عرفى است ( 2 ) . [ خاتمة ] تبدّل حج تمتع به افراد
352
[ 928 ] م - كسى كه وظيفهء او حج تمتع است و در وقت احرام بستن علم پيدا كند كه اگر بخواهد عمرهء تمتع به جا آورد به وقوف عرفات نمىرسد مىتواند ( 1 ) از اول محرم شود به حج افراد و آن را به جا آورد . و پس از آن عمرهء مفرده به جا آورد و عملش صحيح است ( 2 ) . استفتاءات تبدّل
354
باب دوم اعمال حج تمتع
359
فصل اول احرام حج
361
[ 950 ] م - اگر كسى از روى علم و عمد ترك كند احرام را تا زمان فوت وقوف به عرفه و مشعر ، حج او باطل است ( 3 ) . استفتاءات احرام حج
364
مستحبات احرام حج تا وقوف به عرفات ( 1 )
366
فصل دوم وقوف به عرفات
367
[ 970 ] م - اگر كسى به واسطهء فراموشى يا غفلت يا عذر ديگر ترك كند وقوف به عرفات را در روز نهم كه وقت اختيارى است و در شب دهم كه وقت اضطرارى است كفايت مىكند در صحيح بودن حج او كه وقوف اختيارى مشعر را درك كند چنانچه خواهد آمد ( 2 ) . استفتاءات وقوف به عرفات
371
ج - وقوف اضطرارى عرفه در شب عيد است ، و شب تا طلوع فجر است ( 1 ) . مستحبات وقوف به عرفات ( 2 )
374
فصل سوم وقوف به مشعر الحرام
378
باطل است . استفتاءات وقوف به مشعر الحرام
386
كافى است ، ولى اگر شب نيت وقوف نداشته بايد اضطرارى روز را درك كند ( 1 ) ، ولى اگر نايب است كافى نيست ( 2 ) . مستحبات وقوف به مشعر الحرام ( 3 )
388
[ 1050 ] م - اگر نايب از روى اشتباه يا جهل بر خلاف دستور ( 3 ) عمل كند ( 4 ) اگر براى عمل اجرت گرفته است ضامن است ( 5 ) ، و الَّا معلوم نيست ضامن باشد ، ( 6 ) و در هر صورت بايد اعاده شود ( 7 ) . چند مسأله راجع به بدل ذبيحه
406
[ 1076 ] م - اگر متمكن از سه روز روزه نشد در مكه و برگشت به محل خود در صورتى كه ماه ذى الحجه باقى است مىتواند در محل بگيرد ، لكن با هفت روز روزه فاصله ( 1 ) بدهد و اگر ماه گذشته باشد بايد ( 2 ) هدى ذبح كند اگر چه به وسيله شخص امينى ( 3 ) باشد . مسائل متفرقهء هدى
411
[ 1081 ] م - كسانى كه وكيل ديگرى هستند كه براى او قربانى كنند مىتوانند قبل از اين كه حلق يا تقصير كنند قربانى ديگرى را ذبح نمايند . استفتاءات قربانى
413
ج - قربانى مزبور كفايت نمىكند ، و كسى كه پول را از منوب عنه گرفته ضامن است ( 3 ) . مستحبات هدى
423
5 - اين كه خود ، قربانى را بكشد و اگر نتواند دست خود را بالاى دست كشنده بگذارد . سوم از واجبات منى - تقصير است
424
صيد جايز نيست چه در حرم باشد يا غير حرم و بعيد نيست كه به واسطهء حلق يا تقصير از جهت دوم حرمت برداشته شود ، پس جايز است از براى او صيد در خارج حرم ( 1 ) . مسائل متفرقهء حلق يا تقصير در حج
430
ديگرى نيز قبل از خارج شدن از احرام جايز نيست و لو براى تقصير ( 1 ) . استفتاءات حلق و تقصير
432
ج - تقصير ( 1 ) در صورت جهل كفاره ندارد و حلق را اگر بقصد قربت و به حساب يكى از اعمال انجام داده كافى است . و گر نه باقى بر احرام است و بايد در منى حلق كند على الاحوط ( 2 ) . مستحبات حلق
440
فصل پنجم واجبات بعد از اعمال منى
441
استفتاءات اعمال بعد از منى و طواف نساء
448
ج - گر چه طواف نساء جز اعمال نيست ، لكن عمل واجبى است كه بايد انجام داده شود . مستحبات طواف حج و نماز آن و سعى ( 3 )
455
فصل ششم بيتوته به منى
456
[ 1236 ] م - كسانى كه جايز است براى آنها كوچ كردن در روزه دوازدهم بايد بعد از ظهر كوچ كنند و جايز نيست قبل از ظهر ، ( 4 ) و كسانى كه در روز سيزدهم كوچ مىكنند مختارند هر وقت را بخواهند كوچ كنند . مسائل متفرقهء بيتوتهء به منى
461
نمىشود . استفتاءات بيتوته در منى
463
[ 1282 ] م - اگر بعد از گذشتن وقت هر سه روز يقين كند كه يك روز را رمى نكرده و نداند كدام روز است بايد هر سه روز را قضا ( 3 ) كند با مراعات ترتيب ، گر چه به احتمالى اكتفاء به قضاء روز آخر جايز است . مسائل متفرقهء رمى
474
[ 1285 ] م - كسانى كه عذر دارند از اين كه روز عيد رمى كنند مىتوانند شب قبل از آن يا شب بعد از آن رمى كنند ، و اگر از رمى روز يازدهم نيز معذورند مىتوانند بعد از رمى به جاى روز عيد ، در شب يازدهم رمى روز يازدهم را هم انجام دهند ( 2 ) . استفتاءات رمى جمرات ثلاث
475
ج - اگر كسالت داشته و معذور بوده و وكالت داده عمل او صحيح است ، و نياز به تكرار نداشته است ، و در هر صورت تكرار به نحو مرقوم صحيح نيست ( 2 ) . مستحبات منى ( 3 )
482
كسى كه احياء نفس كرده باشد و هر كس در آنجا صد مرتبه « الحمد للَّه » بگويد ثواب آن برابر است با ثواب خراج عراقين كه در راه خدا تصدق نمايد . مستحبات ديگر مكهء معظمه
483
و مستحب است وقت بيرون آمدن از باب حناطين كه مقابل ركن شامى است بيرون رود و از خداوند متعال توفيق مراجعت را بطلبد و وقت بيرون رفتن يك درهم خرما خريده و آن را بر فقراء تصدق نمايد . مسائل متفرقه
485
گذاشتن جايز نيست ، و لازم نيست ( 1 ) در جايى كه سنگ است نماز بخوانند ، و لازم نيست حصير يا نحو آن با خود ببرند ، ولى اگر مراعات كنند كه موجب وهن نشود و حصير براى جانماز با خود داشته باشند و روى آن نماز بخوانند به طورى كه متعارف ساير مسلمين است اشكال ندارد ، لكن تأكيد مىشود از عملى كه موجب هتك و انگشت نما شدن باشد اجتناب نمايند . استفتاءات مسائل متفرقه
492
باشد ( 1 ) و احتمال بدهند كه احراز تذكيهء آن را كرده و در دسترس مسلمين قرار داده است . ( 2 ) محصور و مصدود ( 3 )
506
[ 1389 ] م - زمانى كه بايد مريض مواعده كند براى ذبح در احرام حج ، روز دهم ( 4 ) است به احتياط واجب و بايد قرار تأخير تا ايام تشريق ندهد ، و در احرام عمرهء تمتع احتياط آن است قبل از خروج حاج به عرفات باشد . استفتاءات محصور و مصدود
515
استفتاءات جديد
517
نام کتاب :
مناسك حج ( فارسي ) ( محشى )
نویسنده :
السيد الخميني
جلد :
1
صفحه :
544
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
««اول
«قبلی
جلد :
1
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir