نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 478
[ 1292 ] س - شخصى وقت رمى جمرات شك كرد كه چند سنگ زدهام ، پس آن مقدار را رها كرد و دوباره از اول شروع نمود ، آيا رمى او اشكال دارد يا نه ؟ ج - اشكال ندارد هر چند رها نمىشود ( 1 ) . [ 1293 ] س - اين كه فرمودهايد كوچ كردن شب دهم و درك كردن وقوف اضطرارى مشعر و رمى در شب دهم براى زنان جايز است و نفس زن بودن عذر است ، آيا با اين حال زنان مىتوانند نايب شوند ؟ ج - مىتوانند نايب باشند . [ 1294 ] س - در زمان قديم كه جمرات به صورت فعلى نبوده است و يقينا بعدا بلندتر و قطورتر درست شده است ، بنا بر اين در جمرهء عقبه چرا رمى كردن مخصوص به آن سنگ چين وسط ديوار سيمانى است و رمى به ديوار سيمانى جايز نيست ؟ و اگر جايز مىدانيد بفرماييد ، زيرا كه اكثر مردم در جمرهء عقبه اكتفاء به ديوار سيمانى دو طرف سنگ چين مىكنند و خلاصه ملاك رمى در جمرات چيست ؟ ج - ديوار سيمانى پشت جمره از جمره نيست ، و رمى آن كافى نيست ( 2 ) . [ 1295 ] س - اگر مردى كه مىتواند در روز رمى نمايد ، براى رمى زنى نايب شود آيا مىتواند رمى زن را در شب انجام دهد ؟ ج - نمىتواند و بايد رمى را در روز انجام دهد . [ 1296 ] س - افرادى كه معذورند از واجباتى كه تركش و لو عمدا مضر به حج نيست ، مثل رمى جمرات در روز يازدهم و دوازدهم و مبيت به منى در شبهاى يازدهم و دوازدهم ، آيا مىتوانند اجير شوند و نيابت كنند يا نمىتوانند ؟ ج - ذوى الاعذار نمىتوانند نايب شوند ( 3 ) ، حتى اگر از مثل مذكورات عذر داشته
478
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 478