نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 382
حج او صحيح است ( 1 ) . [ 986 ] م - از آن چه گذشت معلوم شد كه براى وقوف به مشعر سه وقت است : اول - شب عيد براى كسانى كه عذرى دارند . دوم - بين طلوع صبح و طلوع آفتاب ( 2 ) . سوم - از طلوع آفتاب تا ظهر روز دهم كه اضطرارى مشعر است ، چنانچه قسم اول نيز اضطرارى است . ( 3 ) [ 987 ] م - چون معلوم شد ( 4 ) كه وقوف به عرفات و مشعر اختيارى و اضطرارى دارند و از براى وقوف به مشعر دو قسم اضطرارى است ، پس به ملاحظه ادراك هر دو موقف يا يكى از آنها در وقت اختيارى يا اضطرارى مفردا و مركبا و به ملاحظه ترك عمدى يا جهلى يا نسيانى اقسام زيادى دارد كه در اينجا آن چه مورد ابتلاء ممكن است بشود ذكر مىشود : اول ( 5 ) - آن كه مكلف ، درك هر دو موقف كند در وقت اختيارى ، يعنى از ظهر روز عرفه ، عرفات را و بين الطلوعين صبح دهم ، مشعر را درك كند . پس اشكالى در صحت حج او نيست . دوم - آن كه هيچ يك از دو موقف را درك نكند نه اختيارى آنها را و نه اضطرارى را ، پس اشكالى نيست در بطلان حج او ، و بايد به همان احرام حج عمرهء مفرده ( 6 ) كه عبارت است از طواف و نماز آن و سعى و تقصير و طواف نساء و نماز آن به جا آورد و از احرام محلّ شود ، و
382
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 382