نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 346
مىشود ؟ ج - مقصود اين است كه در تقصير ريا كند و بدون تدارك تقصير ، براى حج محرم شود و حج انجام دهد ، كه در اين صورت حكم كسى را دارد كه بدون تقصير وارد اعمال حج شده است و در هر صورت لازم است حج تمتع را سال بعد به جا آورد ( 1 ) . [ 906 ] س - اگر كسى در اثناء سعى تقصير نمود ، وظيفهء او چيست ؟ ج - بايد سعى را تمام كند و تقصير را اعاده كند ، بلى اگر از روى نسيان يا جهل تقصير كرده اعادهء تقصير لازم نيست ( 2 ) ، و اگر از اول سعى قصد هفت شوط نداشته سعى اعاده دارد ( 3 ) . [ 907 ] س - اگر كسى از روى جهل ، تقصير را ترك نمود چه حكمى دارد ؟ ج - در اين مسأله جهل حكم عمد را دارد . [ 908 ] س - در عمرهء مفرده اگر كسى تقصير را عمدا يا از روى جهل و نسيان ترك نمود و طواف نساء را انجام داد ، چه وظيفه اى دارد ؟ ج - بايد تقصير نمايد و طواف نساء را اعاده نمايد ( 4 ) ، و فرقى بين صور عمد و سهو و علم و جهل نيست على الاحوط ( 5 ) .
346
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 346