نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 293
[ 745 ] س - آيا يك شوط و دو شوط طواف هم استحباب دارد ، يا بايد طواف هفت شوط باشد ، و اگر كسى گمان داشت كه مستحب است و بعد از هفت شوط طواف واجب ، يكى دو شوط طواف مستحبى به جا آورد و بعد ، نماز طواف را خواند ، آيا طوافش اشكالى دارد ؟ ج - استحباب آن ثابت نيست ، ولى طواف مزبور صحيح است . [ 746 ] س - معيار در كثير الشك بودن در طواف چيست ؟ ج - عرفى است ( 1 ) . [ 747 ] س - طواف كردن در محدودهء 5 / 26 ذراع ، و نماز خواندن پشت مقام هر چه نزديكتر به مقام ، آن طورى كه در مناسك بيان شده است ، گويى نزد آنان بدعت است ، آيا بايد همان گونه كه آنان در خارج از حد طواف مىكنند و دور از مقام نماز مىخوانند ، انجام شود ؟ ج - چنين چيزى نيست ، و بايد به وظيفه عمل شود ( 2 ) . [ 748 ] س - اين كه فرمودهايد در بعضى موارد بايد طواف و سعى را اتمام و اعاده كند ، بفرماييد كه ترتيب هم لازم است يا نه ؟ ج - بلى ، احتياط به اين است كه قبلا اتمام كند طواف را و نماز بخواند ، و سپس اعاده نمايد . [ 749 ] س - كسى كه در سعى يا طواف عمرهء تمتع يا عمرهء مفرده ، نياز به نايب پيدا كرده است ، آيا نايب بايد در حالى كه محرم است ، نيابت كند يا خير ؟ بر فرض عدم لزوم احرام آيا بايد با لباس احرام طواف كند يا در لباس مخيط هم جايز است ؟ ج - هيچ يك از احرام يا لباس احرام در نايب لزوم ندارد ( 3 ) . [ 750 ] س - شخصى مسلوس است ، براى طواف و نماز آن ، وظيفهء او چيست ؟
293
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 293