responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 389


چنانچه هنگام اجاره كردن متوجه نباشد كه مغبون است ، مىتواند اجاره را بهم بزند ولى اگر در صيغه اجاره شرط كنند كه اگر مغبون هم باشند حق بهم زدن معامله را نداشته باشند ، نمىتوانند اجاره را بهم بزنند .
( مسأله 2141 ) : اگر چيزى را اجاره دهد و پيش از تحويل دادن آن كسى آن را غصب نمايد ، اجاره كننده مىتواند اجاره را بهم بزند و چيزى را كه به اجاره دهنده داده دوباره بگيرد ، يا اجاره را بهم نزند و اجاره مدتى را كه در تصرف غصب كننده بوده به ميزان متعارف از او بگيرد ، پس اگر حيوانى را يك ماهه به ده تومان اجاره نمايد ، و كسى آن را ده روز غصب كند ، و اجاره معمولى ده روز آن پانزده تومان باشد ، مىتواند پانزده تومان را از غصب كننده بگيرد .
( مسأله 2142 ) : اگر چيزى را كه اجاره كرده تحويل بگيرد ، سپس ديگرى آن را غصب كند ، نمىتواند اجاره را بهم بزند و تنها حق دارد مال الاجاره يا اجرت المثل هر كدام كه بيشتر است از غاصب بگيرد .
( مسأله 2143 ) : اگر پيش از پايان مدت اجاره ، ملك را به اجاره كننده بفروشد اجاره بهم نمىخورد ، و اجاره كننده بايد اجاره را بدهد ، و هم چنين است اگر آن را به ديگرى بفروشد .
( مسأله 2144 ) : اگر پيش از شروع مدت اجاره ، ملك به گونه اى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد ، يا قابل استفاده اى كه شرط كرده اند نباشد اجاره باطل مىشود ، و پولى كه اجاره كننده به صاحب ملك داده به او بر مىگردد ، و اگر طورى باشد كه نتواند استفاده مورد نظر را از آن ببرد مىتواند اجاره را بهم بزند .
( مسأله 2145 ) : اگر ملكى را اجاره كند و پس از گذشتن مقدارى از مدت اجاره به گونه اى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد ، يا قابل استفاده اى كه شرط كرده اند نباشد ، اجاره مدتى كه باقى مانده باطل مىشود ، و مى تواند اجاره مدت گذشته را بهم بزند ، و اجرت المثل آن مدت را بدهد .
( مسأله 2146 ) : اگر خانه اى را كه مثلا دو اطاق دارد اجاره دهد و يك اطاق آن خراب شود ، و هر اطاق به طور مستقل در اجاره او بوده ، اجاره اطاق خراب

389

نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 389
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست