responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 322


( مسأله 1807 ) : اگر پس از واجب شدن زكات گندم و جو و خرما و انگور ، زراعت و درخت را بفروشد ، فروشنده بايد زكات آنها را پيش از فروختن بپردازد و يا كنار بگذارد ، و چنانچه زكات آن را پرداخت بر خريدار چيزى واجب نيست .
( مسأله 1808 ) : اگر كسى گندم يا جو يا خرما يا انگور را بخرد ، و بداند كه فروشنده زكات آن را پرداخته ، يا شك دارد كه پرداخته يا نه ، چيزى بر او واجب نيست ، و اگر بداند كه زكات آن را نپرداخته ، چنانچه حاكم شرع معامله مقدارى را كه بايد از بابت زكات داده شود ، اجازه ندهد ، معامله آن مقدار باطل است ، و حاكم شرع مىتواند مقدار زكات را از خريدار بگيرد ، و اگر معامله مقدار زكات را اجازه دهد و يا خود فروشنده پس از معامله زكات را بدهد معامله صحيح است ، و در صورت اول خريدار بايد قيمت آن مقدار را به حاكم شرع بدهد ، و چنانچه قيمت آن مقدار را به فروشنده داده باشد ، مىتواند از او مسترد نمايد .
( مسأله 1809 ) : اگر وزن گندم و جو و خرما و كشمش در حال تر بودن به ( 288 ) من ( 45 ) مثقال كم برسد ، و پس از خشك شدن كمتر از اين مقدار شود ، زكات آنها واجب نيست .
( مسأله 1810 ) : اگر گندم و جو و خرما را پيش از خشك شدن مصرف كند ، چنانچه خشك آنها به اندازه نصاب باشد ، بايد زكات آنها را بدهد ، و تصرف در همه آن پيش از اداى زكات حرام است .
( مسأله 1811 ) : گندم و جو و خرما و كشمش كه زكات آنها را پرداخته ، اگر چند سال هم نزد او بماند زكات ندارد .
( مسأله 1812 ) : اگر گندم و جو و خرما و انگور از آب باران يا نهر آبيارى شود ، يا مانند زراعتهاى مصر از رطوبت زمين استفاده كند ، زكات آن يك دهم است ، و اگر با دلو و مانند آن آبيارى شود زكات آن يك بيستم است .
( مسأله 1813 ) : گندم و جو و خرما و انگورى كه هم از باران آبيارى مىشود و هم از آب دلو و مانند آن ، اگر طورى است كه عرف بگويد با دلو و مانند آن آبيارى شده زكات آن يك بيستم ، و اگر بگويد با نهر و باران آبيارى شده زكات آن

322

نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 322
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست